Data opslaan voor keuze uit keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

mindgame112

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2009
Beste mensen,

Ik heb een probleem wat betreft het opslaan van data uit een aantal tekstvelden voordat er een nieuwe waarde word gekozen uit een keuzelijst.

Ik heb een keuzelijst met clienten en een aantal tekstvelden waarin informatie staat die weg geschreven moet worden voordat het vervangen wordt door de informatie van de volgende gekozen client uit de keuzelijst.

Ik heb alle acties al geprobeerd van de keuzelijst zoals before en after update en click enzovoort maar ze zorgen er allemaal voor dat eerst de data word opgehaald uit de database en in de tekstvelden terecht komt en vervolgens alles weer wegschrijft wat dus dubbele records opleverd in mijn database.

Heeft iemand een idee hoe ik kan voorkomen dat elke keer dezelfde data wegeschreven wordt ?

Groetjes,

Sjoerd

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt bereiken; normaal gesproken gebruik je keuzelijsten om waarden te selecteren bij het maken of muteren van records; blijkbaar wil je een kopie van een record maken met een bepaalde set gegevens?

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt bereiken; normaal gesproken gebruik je keuzelijsten om waarden te selecteren bij het maken of muteren van records; blijkbaar wil je een kopie van een record maken met een bepaalde set gegevens?

Nee sorry ik was niet helemaal duidelijk misschien maar tis ook een raar probleem.

Ik heb gewoon een keuzelijst met namen en als ik zo een naam selecteer komen in een aantal tekstvakken de details van die client. Dus voornaam achternaam adres enzovoort. Dit doe ik via visual basic en een recordset.

Maar nu wil ik dus de vraag stellen aan de gebruiker of de wijzigingen opgeslagen moeten worden die gedaan zijn in de tekstvakken op het moment dat er een andere naam word geselecteerd uit de keuzelijst.

Dus ik selecteer een naam uit de keuzelijst en de details komen tevoorschijn in de tekstvakken. Ik verander bijvoorbeeld een naam en wil de volgende naam selecteren uit de keuzelijst maar wil eerst de vraag in beeld krijgen of ik de veranderingen op wil slaan.

Nu lukt het mij dus niet om eerst die veranderingen op te slaan voordat de nieuwe gegevens in de tekstvakken komen. Daardoor ben ik de oude veranderingen dus kwijt elke keer.

Excuses als het nog steeds onduidelijk is ik zal proberen anders ook ff voorbeeld te geven in een access bestandje vanavond!

Alvast bedankt voor de hulp!

Het lijkt mij een oneigenlijk gebruik van je formulier, maar dat is uiteraard een keuze die je zelf maakt. Als je de tekstvakken via VBA vult met de Column(#) eigenschap, kun je de tekstvakken koppelen aan de overeenkomende tabelvelden. Elke mutatie is dan gelijk op tabelniveau verwerkt. Hoef je verder weinig voor te doen.

Het lijkt mij een oneigenlijk gebruik van je formulier, maar dat is uiteraard een keuze die je zelf maakt. Als je de tekstvakken via VBA vult met de Column(#) eigenschap, kun je de tekstvakken koppelen aan de overeenkomende tabelvelden. Elke mutatie is dan gelijk op tabelniveau verwerkt. Hoef je verder weinig voor te doen.

Ok maar als ik dat doe betekent het ook dat een fout met verwijderen van bijvoorbeeld een tekstveld dan ook gelijk resulteert in het verliezen van die data? Want ik gebruik een formulier met tekstvelden omdat het dan los staat van de eigenlijke tabel om te voorkomen dat er fouten gemaakt worden die dus dan resulteren in het verlies van data.

Als je de gebruikers niet vertrouwt in het werken met de db, dan heb je een groter probleem dan ik dacht.... Sowieso kun je met <Ongedaan maken> de laatste wijziging herstellen, maar je kunt uiteraard nooit voorkomen dat iemand per ongeluk iets wijzigt. Sterker nog: als je met een ongebonden formulier werkt, en mensen voeren een update uit op het formulier en slaan dan de wijzigingen op, vrees ik dan je die handeling ook niet meer ongedaan kunt maken. Het record is immers niet geopend.
Zelf zou ik een keuzelijst met aanvullende tekstvelden dus nooit gebruiken om die tekstvelden te muteren. Ik vind het veel te link. Gebruik daarvoor een ander formulier...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan