• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data ordenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

greetings

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2014
Goedemiddag,

ik heb een lange lijst met ruwe data. Deze zijn doorspekt met punten, terwijl het niet om grote getallen gaat.
Bijvoorbeeld:

3.5
2.900.000.095.367
2.700.000.047.684
3.099.999.904.633
2.599.999.904.633 (laagste)
2.799.999.952.316
3

De echte waarden variëren van 2,6 tot 3,5. De tussengelegen waarden worden soms op een mij niet bekende reden aangevuld. Een exacte waarde als 3 of 3,5 wordt daarentegen weer niet aangevuld. Ik wil deze datalijst bewerken zodat alle waarden op 1 decimaal nauwkeurig uitkomen.

Iemand een idee?

Tnx!

Bijlagen

Hoe heb je deze gegevens in excel gezet? In A1 staat 3.5 de rest is een "groot" getal waar met de opmaak wat gedaan is zodat het lijkt dat er punten in staan. Dus wat moet er nu gebeuren?

Het is een csv bestand die gegenereerd kan worden vanuit een realtime grafiek. Er is geen mogelijkheid om instellingen in te voeren op de opmaak op te maken en ik heb de data nog niet bewerkt.

Het gaat concreet om de eerste cijfers. Dus
2.900.000.095.367 --> 2,9
3.099.999.904.633 --> 3,1
11.473.813.056.946 --> 11,5

Ik zoek eigenlijk een mogelijkheid om de laatste cijfers weg te laten zodat de eerste drie resteren. Delen door een groot getal kan misschien ook (bijvoorbeeld 1.000.000.000.000), maar dat vergt nog steeds veel handwerk omdat niet alle getallen even groot zijn.

Waarom heb je nu weer andere gegevens?
De echte waarden variëren van 2,6 tot 3,5
volgens mij past 11,5 daar niet in. Zijn het nu getallen of hark je het op een verkeerde manier excel in? Maak van het .csv bestand een .txt en plaats deze even.

Eigenlijk moet je een search naar de 1e punt doen en dan de getallen die er links van staan voor de komma zetten en de rest erna en afronden.
Dus getal in A1
en in B1 zet je:
=VIND.ALLES(".";A1)
Dan komt daar de positie van de punt te staan bij 11.473.813.056.946 is dat 3
Dan in cel C1
=DEEL($A1;$B1-2;6)
Dan komt er dus te staan in A3 11.473
Dan moet je alleen nog de . door een komma vervangen met een actie zoek-vervang of zo.
Er zal ook wel iets van een code voor te verzinnen zijn.
Afronden? Kwestie van de cel eigenschappen goed instellen, dus wordt 11.473 dan 11.5.

Stel cel A1 wel als tekstveld in ... want anders werkt het niet....

Bekijk bijlage testje.xls

Laatst bewerkt:
Misschien neem je hier genoegen mee.
Code:
=AFRONDEN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(TEKST(A1;"0.00");".";",";1);".";"");1)
Of:
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(TEKST(A1;"0.00");".";",";1);".";"");1)

Bedankt allen,

@Andre. Helaas werkt het niet. De punten zitten namelijk niet in de celwaarde zelf; het is gewoon een groot getal en excel laat de punten zien voor de leesbaarheid.

@HSV. Je eerste formule werkt perfect! Ik probeer het om het te volgen, maar dat valt niet mee. Kan je kort uitleggen welke gedachtestappen je hebt gevolgd?

@VenA. Ook bedankt. Het ziet er naar uit dat ik met HSV's formule voort kan.

Als je de formule ook in de tweede cel hebt gezet, selecteer je die cel eventjes.
Druk nu eens op de ƒx links van de formulebalk.
Loop met de muis/cursor eens door de formulebalk door steeds op een andere functie te komen.

Nu zul je zien wat voor stappen ik heb gevolgd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan