data overzetten van langzamere op snellere schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

petjax

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2009
Hallo ik vroeg mij af als ik een nieuwe schijf plaats een 6gb 10000rpm,kan ik dan nog de date en/of progamma's van de oude 7200rpm 3gb schijf gebruiken.

Ik hoef niet de windows over te zetten maar alleen progamma's en data en geen drivers of zo.

En kan ik de oude schijf nog aansluiten als ik de nieuwe al heb geplaast,ivm de windows die daar opstaat en op de nieuwe schijf dezelfde windows staat.

En ik weet ik had een vergelijkbaar topic een tijdje terug,maar ik heb een nieuw moederbord,procesor,geheugen en case gekocht en dat was op dat moment niet mijn bedoeling,maar nood breekt wetten en nu heb ik dus drie computers,maar ja beter teveel dan te weinig.

Je omschrijving is vrij kort door de bocht. Dus je had eerst Windows en gegevens op je oude schijf staan. NU heb je een nieuwe schijf gekocht en je wil wat overzetten. De beste oplossing is van de oude schijf naar de nieuwe schijf klonen. Dan staat alles op de nieuwe schijf, en je kan het beste je oude schijf opnieuw partitioneren en formatteren.
Dan werken ook alle programma's weer.

Geïnstalleerde programma's overzetten kan niet zo maar bij mijn weten. Misschien weet iemand anders meer. Je kan op je moederbord ook je oude en je nieuwe schijf aansluiten. Dan moet je wel ervoor zorgen, dat je eerst vanaf de nieuwe schijf opstart en niet vanaf de oude.

Success ermee!

Het lijkt me slim om met software als Macrium Reflect Free je HDD te klonen naar je nieuwe HDD, die oude HDD dan te gebruiken als back-up schijf en Windows op de nieuwe harde schijf up te graden naar dezelfde versie.

Groetjes, WDHBGS

PS: Ik ben al sinds 18 september niet meer op Helpmij geweest :)

Een NIEUWE schijf van 6GB?:confused:

Ik ben ze in de webshops nog niet tegen gekomen. Kan wel een raid array zijn.

@ts: Windows start over het algemeen alleen van interne schijven op. Deze kunnen ook als raid array geconfigureerd zijn. Dan moet je voor het klonen nog de drivers van het raid array installeren.

Knipsel.PN.PNGKnipsel.jpgOk dank jullie wel voor jullie tijd en moeite,ik zie dat ik niet erg duidelijk ben geweest,en mijn excuses daarvoor.

Ik ben namelijk gewoon op zoek naar een nieuwe snellere en iets grotere interne harde schijf,en niet naar een ssd of zoiets.

En de 6gb is 6gbits zag ik,maar het ging mij er ook om dat de nieuwe schijf sneller is dan de schijf die ik nu heb,zijnde een 320gb 3gbits 7200rpm.

En om weer niet al die drivers,Windows updates,programma's te installeren,wat ik eigenlijk net een week geleden ook weer gedaan heb{gecrasht},vroeg ik mij namelijk af of ik en wat ik eigenlijk over kan zetten,en als ik het goed zie kan ik mij hele schijf overzeten inclusief windows?.

En eigenlijk ook voor wat advies wat nou een goede verbetering zou zijn als vervanging qua snelheid,want ik heb niet zoveel ruimte nodig van 500gb tot max 1tb is meer dan genoeg.

En voor de duidelijkheid{voor als ik het weer niet goed heb uitgelegt}heb ik een paar screenshots toegevoegt van mijn pc onderdelen en harde schijf,en nogmaals mijn exuses voor de verkeerde uitleg,maar ik praat makelijker dan ik schrijf.

En bedankt voor jullie tijd,uitleg en moeite,en als julie nog iets moeten weten hoor ik het graag.
Peter

]

]

Laatst bewerkt:
Nu snap ik het: je bedoelt de SATA snelheid. SSD's gaan het hards, maar vragen ook het meeste geld. Ik denk niet dat je met een SATA 3 schijf.

Leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

In jouw geval zal schijf klonen het makkelikste zijn. In draadje nummer 4 werd een programma genoemd.

Het zal misschien iets sneller worden, maar je hebt al een 7200 rpm schijf, geen oude 4200 rpm of zo...
De echte klapper ga je maken met een SSD...
Ik heb hier een laptop uit 2009, met oude schijf relatief traag, met SSD verrassend snel, voorlopig hoef ik geen nieuw laptop. Dus die investering van ruim 100 euro heb ik er al uit...

Dat zie ik ook zo. Je kan denken een SSD vanaf 60GB erbij te plaatsen en Windows erop installeren. Momenteel gaan 120GB SSD voor onder de €100.- over de toonbank.

Ok dank jullie wel,maar ik heb toch meer ruimte nodig en ik vroeg me alleen af of er nog verschil zat tussen schijven qua snelheid,en ik denk dat het verschil van 3gb\s naar 6gb\s al wel iets uitmaakt.

En ik hoorde en las dat RAIDo erg snel moet zijn maar dan maak ik de kans op een crash en/of fouten dubbel zo groot{zijnde dat dan 2 schijven kunnen crashen} en dat is het niet waard vind ik en heb de extra snelheid ik ook niet echt nodig op deze computer,aangezien ik hem het meeste gebruik voor internet en spelletjes testen en/of proberen.

En ik koop toch graag als het even kan een duurdere en neem ik aan ook betere schijf en als ik dan wat extra snelheid kan pakken is altijd meegenomen toch?.

Dus als iemand nog een goede suggestie heeft dan graag,want er zijn zoveel keuze's ik zie door de bomen het bos niet meer zie,ik ben van plan er ongeveer 100 a 150 euro aan uit te geven,en zo als ik al eerder zei ik wil een schijf die min.500gb is en max 1tb.

En nogmaals bedankt voor jullie tijd en moeite.
Peter

a 90 MB/s versus 120 MB/s
http://www.techpowerup.com/forums/threads/sata-3gb-s-vs-6gb-s.170681/
De meningen verschillen wel, maar in de praktijk ga je dit amper merken.
Alleen als het cache verschil groot is dan wel het nodige verschil.

3.png

Ok dank je wel andre,dit bedoel ik nou ik maar denken dat het een aardig verschil zou zijn.

Maar als je het niet vraagt als je het niet weet kom je ook niets meer te weten toch?,want ik heb een middagje zitten zoeken en lezen en om eerlijk te zijn zie ik nu nog meer bomen en zeker geen bos meer lol.

Daarom ben ik blij dat er mensen zoals jullie zijn die kunnen helpen,dus koop ik maar gewoon een goede schijf en ga ik me maar toeleggen op het clonen van mijn schijf om dat goed te doen.

ieder geval erg bedankt voor jullie tijd en moeite.
Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan