Data-schijf op twee pc's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.665
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Wisselen van pc (aan/uit) wisselen van schijf.

Bij gebruik van Switch zonder voeding werkt de schijf niet en met voeding/adapter op de switch schijf blijft bij uitschakelen pc de schijf in standby aan. Zo unpluggen levert problemen op. Windows schijfcontrole zegt schijf beschadigd en moet herstellen. Dan maar een dockingstation in de switch geplugd en je krijgt hetzelfde probleem.

Wanneer je om en om de pc's gebruikt (in en uitschakelt) gaat alles prima. Maar dan moet je telkens de schijf ompluggen.

Heb jij dit probleem niet, reageer dan niet, want ik heb het probleem wel. Twintig keer getest en de data-schijf is erg belangrijk en ik moet geen schade hebben! Bij opname in netwerk moeten beide pc's aanstaan, dus dat is geen goede optie.

Is dit dan de oplossing?
 
Ik vermoed dat je een of andere USB schakelaar gebruikt om tussen 2 systemen te wisselen. Bij schijven gaat dit niet, want die zul je altijd fatzoenlijk moeten ontkoppelen. Anders krijg je inderdaad de problemen die je nu ervaart. Als de schijf verder wel gewoon werkt dan is een tijdelijke oplossing om het "dirty bit" weer uit te zetten -> https://www.partitionwizard.com/clone-disk/dirty-bit.html

Als meer permanente oplossing zou ik kijken of je de schijf niet permanent aan 1 van de systemen kunt koppelen en dan de schijf delen via het netwerk. Voordeel zijn geen kosten, nadeel is dat betreffende pc dan wel aan moet staan.

Andere oplossing is de aanschaf van een NAS.


En als laatste maar niet het onbelangrijkste. Als data heel belangrijk is dan heb je toch wel een fatsoenlijke backup van deze schijf?
 
@RogerS
Jouw conclusies kloppen. Het is een Switch met voeding. Maar als de pc welke van de twee dan ook uitschakelt zou de schijf ook (correct) moeten uitschakelen. Dit is niet het geval.

Een NAS van een goede kwaliteit (huidige standaard) heb ik niet.

Via een netwerk is volgens mij de voorwaarde dat beide pc's aanstaan. Ja of nee? Beide aanstaan, is mij te veel van het goede en daarom zocht ik naar een 'juiste' kabel. Die kan ik aansluiten op beide pc's en één uitgang. Daar lees ik geen reactie op. Ik heb genoeg back-ups.

@LP
Bij een netwerk moeten beide pc's aanstaan. Ja of nee?
Je hebt eerst een netwerk nodig en dan pas kun je delen? Bij het maken van een netwerk begon Windows direct weer moeilijk te doen. Ik ben geen administrator, heb geen rechten, geen machtigingen en zo een half A4 vol met allerlei onzin. Dus dat is niet gelukt en hoe en wat dat betreft staat ook niet in de link.
 
Helaas. Als je een switch hebt met een externe voeding dan zal de schijf blijven draaien. Valt volgens mij weinig aan te doen. En zonder externe voeding levert de switch te weinig stroom om de schijf aan de gang te krijgen, dus dat is ook geen oplossing.

Heb je niet toevallig een router of modem met een USB aansluiting voor een extra schijf? Dan zou dat ook nog een oplossing kunnen zijn.
 
Ik heb de router en modem nagekeken en geen USB aansluiting. Maar heb jij gekeken naar de link van de kabel? Dat lijkt mij toch de oplossing. USB A naar de oude en nieuwe pc en dan USB B naar de schijf. Het is een schijf die normaal geen extra voeding nodig heeft WD My Passport.
 
Router FRITZ!Box 7590 AX is besteld en daar zitten volgens de gegevens twee USB aansluitingen op.
 
Bij het uitloggen kan je ook een commando laten uitvoeren.
Deze bijvoorbeeld "Eject" een opgegeven disk:
Code:
powershell "(new-object -COM Shell.Application).NameSpace(17).ParseName('D:').InvokeVerb('Eject')"
In het voorbeeld gaat het om disk D:
Misschien dat je daar iets aan hebt.
 
UItloggen doe ik nooit, ik heb een knop uitschakelen van de pc.
Bedoel je met een batch file?
Code:
cls
cd\
powershell "(new-object -COM Shell.Application).NameSpace(17).ParseName('D:').InvokeVerb('Eject')"
C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /f /t 00
 
Bijvoorbeeld inderdaad.
Daarin zijn wel die eerste 2 regels overbodig.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan