Data Slimme meter opslaan op NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

AatB

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
253
Hallo,

ik wil een slimme meter (3 fasen) aanschaffen welke zijn informatie kan delen via een RS485 poort.
Heeft iemand ervaring hoe ik de informatie kan opslaan op mijn NAS?
Of via Excel middels VBA kan ophalen?

mvg,

Aat
 
De verschillende energieleveranciers hebben daar hun eigen methodes voor.
Kijk dus eens bij je eigen leverancier op de website of laat hier weten wie dat is.
Wellicht dat dan iemand hier met dezelfde leverancier je kan helpen.
 
Zelf heb ik een slimme meter kabel aangeschaft (P1 naar USB) en deze aangesloten op een Raspberry PI.
Op internet software gevonden en aangepast die de data van de meter naar een CSV bestand schrijft.
 
Interessant, ik heb (nog) geen ervaring met Raspberry. Zou je mij wat mij wat meer info kunnen sturen over de software en de Raspberry?

Bedankt alvast.
Aat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een slimme meter moet je aanschaffen bij je netbeheerder. Je mag niet zelf daarmee rommelen. Dat ding is ook niet voor niets verzegeld.

Verder heb je aan dat Ali Express ding erg weinig.
 
Laatst bewerkt:
Een slimme meter moet je aanschaffen bij je netbeheerder. Je mag niet zelf daarmee rommelen. Dat ding is ook niet voor niets verzegeld.

Verder heb je aan dat Ali Express ding erg weinig.

Ik deel met 2 buren 1 aansluiting, welke circa 150 meter van onze woonboten staat. Daar zit al een slimme meter in.
Ik heb een gewone draaistroommeter als tussenmeter welke gewoon terugdraait als de zonnepanelen meer opleveren dan wij gebruiken.
Ik wil een simpele meter er tussen zetten welke ik kan uitlezen. Hierbij is het ook van belang dat ik de belasting van de 3 fasen kan uitlezen om een optimale verdeling te krijgen en dus ook een optimaal direct verbruik van mijn zonnepanelen.
 
De verschillende energieleveranciers hebben daar hun eigen methodes voor.