• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data uit draaitabel "verdwijnt" na sluiten file

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOR72

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2022
Hoi allen,

Ik maak gebruik van 2 aparte excel sheets. 1 sheet waarin een draaitabel is opgenomen en een andere waarin ik (oa) daar naar toe verwijs.
Probleem voor mij is telkens als ik het excel sheet met de draaitabel sluit dat de getallen in het andere sheet naar nul gaan. Ik moet dus het sheet met de draaitabel open hebben om deze juiste getallen te zien.

Weet 1 van jullie of ik dit kan voorkomen, anders dan door de berekeningsopties op handmatig te zetten?

Hartelijke groet Bas

Sheets of Werkboeken?
Een werkboek met verwijzingen naar een ander bestand zal altijd open moeten staan.

Zijn twee verschillende bestanden. Wel een minpuntje dan dat ze beiden open moeten blijven staan…

Dank voor je reactie!

In Excel 365 kan je bij het maken van de draaitabel voor 'vanuit externe gegevensbron' kiezen.
Je gegevensbestand kan dan gewoon gesloten blijven.

Geen idee of dat bij oudere versies kan.

Die ken ik en maken we gebruik van. In casu bepalen we een deel van de begroting uit externe data die we via een draaitabel leesbaar maken. Die data lezen we vervolgens in het sheet met de totale begroting… met als “nadeel” dat het file met de draaitabel dus open moet blijven staan..

Maar waarom 2 bestanden, als het in 1 bestand gerealiseerd kan worden ?

Welke formules gebruik je om naar die draaitabel te verwijzen? Je zou de gegevens mogelijk ook met een andere methode kunnen ophalen die wel werkt als het bestand met de draaitabel gesloten is. Te denken valt aan Gegevens, Gegevens Ophalen, Uit bestand.

Excuses voor de late reactie. Vriendje Covid had me te pakken....

De formule is een (vorm van) verwijzing. Weliswaar wat variabel. =-ALS.FOUT(DRAAITABEL.OPHALEN("Bedrag";'[2023-00-000 Personeelsplanning - Begroting nieuw.xlsx]Begroting totaal'!$A$3;"Divisie";+K$2;"Categorie";+$I12;"Groep";"1. Uitleen");0). Maar plat geslagen dus een (rechtstreekse) verwijzing. Ik heb geprobeerd om Gegevens op te halen uit bestaand, maar dan mis ik een variabele verwijzing of heb je daar ook nog een truckje voor?

Draaitabel.ophalen werkt inderdaad alleen als het bron-bestand geopend is.

Thx!

Hopelijk dat of Excel of iemand een oplossing weet :).... Zou handig zijn om dit soort verbindingen ook niet live te kunnen maken.

[TABLE="width: 478"]
[TR]
[TD]Scenario[/TD]
[TD]2023-Scenario02[/TD]
[TD]Column3[/TD]
[TD]Column4[/TD]
[TD]Column5[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Som van Bedrag[/TD]
[TD]Kolomlabels[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Rijlabels[/TD]
[TD]1. Uitleen[/TD]
[TD]2. Loonkosten[/TD]
[TD]3. Subsidie[/TD]
[TD]Eindtotaal[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]111[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0DZO2.1[/TD]
[TD] 10.000,00[/TD]
[TD] (8.000,00)[/TD]
[TD] 2.000,00[/TD]
[TD] 4.000,00[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Dit is de tabel (met fictieve getallen). De uitkomst per omschrijving wil wel eens veranderen waardoor de omschrijving op een andere regel terecht kan komen. Hierdoor kan (of wil ik) niet verwijzen naar een vaste cel, maar deze laten afhangen van de omschrijving (die verandert namelijk niet). Ik weet niet hoe ik dat moet doen in een tabel. (kan je me een beetje volgen?)

Je zou middels slim filteren dat ook prima met PowerQuery moeten kunnen doen hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan