• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data uit meer regels combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Ik heb een bestand met leerlinggegevens, waarin elke leerling een uniek nr heeft, maar een onbekend en wisselend aantal regels met data. Ik wil de gegevens combineren, zodat ik nog maar één regel overhoud. Elke regel beslaat namelijk een periode, en ik wil die periodes bij elkaar opgeteld hebben. Zie het voorbeeldbestand.
Ik weet niet zeker of de regels per leerling netjes op volgorde in de tijd staan, dus als dit relevant is moet ik ook nog eerst sorteren.
Als het zonder VBA kan, dan graag, dan kan ik zelf goed volgen wat er gebeurt en dat waar nodig elders toepassen.
Alvast bedankt voor jullie suggesties

Bijlagen

In bijlage 2 opties.
1) met matrixfuncties (kolom A,C,E) die je af moet sluiten met Control+Shift+Enter. Werkt in elke Excel versie.
2) (in geel) een optie gebruik makend van Excel 365 functies, zoals UNIEK. Kan eventueel nog gecombineerd worden met functie SORTEREN o.i.d.

Bekijk maar eens of je er iets mee kan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De optie in geel heeft mijn voorkeur, die begrijp ik beter.
Maar wat is de betekenis van het # hekje?:

=MAX.ALS.VOORWAARDEN(E2:E6;B2:B6;J19#)

Die oplossing is ook mooier, maar werkt alleen in Excel 365...

Het # geeft aan dat de functie naar de hele lijst in J19 moet kijken en niet alleen naar de eerste waarde. De functie UNIEK geeft alle unieke waarden. De lengte van de lijst is variabel. Kan 2, 13, 124 of 300 zijn, dit weet je niet van tevoren. In Excel 365 wordt deze lijst automatisch gegenereerd. De # achter J19 geeft aan dat de MAX.ALS.VOORWAARDEN naar de hele verkregen lijst moet kijken, en niet alleen naar de eerste waarde.

heb ik even mazzel met excel 365...
superblij met deze oplossing, die ga ik vast vaker gebruiken. Bedankt!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan