• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data uit tekst string in volgende kolommen weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

leemjvd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2020
Hallo,

Ik hoop dat iemand kan helpen. Mijn vraag is de volgende (zie bijgaande file). Ik download wel eens een file met financiele data. Die zou ik graag pivotten om te kunnen zien bij welk bedrijf en branche er uitgegeven wordt.

In een file staat in kolom H een string met data. Die helaas is van ongelijke lengte ! Daar heb ik alleen maar de bedrijfsnaam uit nodig en in de volgende kolom weergegeven. Dus : in kolom H staat b.v. : 'bla bla bla Albert Heijn bla bla bla' Dan had ik in kolom I graag 'Albert Heijn' en in kolom J 'Supermarkt' weergegeven.
Maar mijn downloads zijn nogal groot. Dus dat wordt een hele lange lijst. Kan iemand mij aan een formule of VBa script helpen die ik zelf makkelijk aan kan vullen met te herkennen namen en wat ik in kolommmen I en J wil hebben staan ?
Ik hoop dat ik duidelijk ben. In het voorbeeld sheet heb ik 2x in I en J ingevuld zoals het mij voorstel.

DANK !
Michael

Bijlagen

Ik denk dat dit niet te doen is. Deze data is te ongestructureerd. En je excel weet niet gelijk of iets een supermarkt is ja of nee.

Voor de duidelijkheid : n.a.v. het zoekwoord in kolom H hoop ik dat in geval van dit zoekwoord er een door mij te bepalen woord in kolom I word gezet. Maar als dat in I kan (A la 'If Albert Heijn in H then Albert Heijn in I) kan er toch gelijk een tweede woord in de kolom ernaast worden gezet ? (in dit geval Supermarkt)

Dank je Sylvester.

Maar de andere kolommen doen er niet toe m.b.t. mijn vraag.
Ik zal er naar kijken. Is er een formule ofzo die ik kan terug vinden om te kijken of ik die aan kan vullen ?
Erg vriendelijk.

Michael van der Lee

druk op alt F11 en dan zie je de formule staan.

als je ergens zelf een lijstje maakt dan kun je met verticaal zoeken een formule brouwen om de soort winkel aan te geven.

Laatst bewerkt:
Harry, ik vind het geweldig gevonden. :thumb:
kun je mij uitleggen dat als je naar 1000 zoekt dat er dan iets zinnigs uit komt ? :eek:

Vertel mij het eens :D

in deze code :
Code:
ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(Tabel2[zoek];H2);Tabel2[zoek])
levert deze code
Code:
VIND.SPEC(Tabel2[zoek];H2)
{#waarde! ;#waarde!;#waarde! enz enz........ ;getal; #waarde!;#waarde!...enz enz}
ZOEKEN(1000;....
zoekt naar het getal dat in de buurt van 1000 ligt en geeft de positie.
met deze positie wordt de waarde uit de resultaatvector geretourneerd. er rest spreekt voor zich.

Ik snap het! Bedankt voor de moeite:thumb:

De 1000 staat voor de lengte van de tekst in H2.
500 zal misschien voldoende zijn.

Ik vrees dat ik maar de helft begrijp ... maar be wel héél erg dankbaar !!

THNX & Kudo's
Michael

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan