data uit template samenvoegen naar database, zonder macro in de template te plaaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

aceituna

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2009
Allen,

Huidige situatie: we hebben een Template waarin de klant een cancellation kan aanvragen. De template ligt bij de klant en wordt initieel door hem/haar ingevuld. De template komt via mail naar de Customer service die na de cancellation te hebben behandeld verdere gegevens in de template invult en op de macroknop drukt. Hierdoor vult een overzicht file zichzelf met de data uit de template.

Probleem: De macro moet gewijzigd worden (andere bestandslocatie enzo) de macro zit in de template en deze template ligt bij meerdere klanten. We hebben het een keer eerder geprobeerd de macro te wijzigen, het duurde ruim een jaar voordat alle klanten met de juiste template werkten.

Vraag: ik wil nu de macro op een andere plaats hebben, maar liever niet bij iedereen in het personal workbook. Dit is mijns inziens te foutgevoelig. Tuurlijk kan de macro in de overzicht file geplaatst worden, dan zal de template (deze heet altijd anders) eerst hernoemd moeten worden, waarna vanuit de overzichtfile de macro geactiveerd kan worden. Volgens mij kan het makkelijker, en intelligenter.

Heeft iemand voor mij een intelligent idee waar ik de macro kan plaatsen, zodat ik niet alle klanten een nieuwe template hoef te sturen, en zo min mogelijk arbeidsintensief voor de Customer Service medewerkers?

p.s. QWij werken met office 2010 de template en de overview file zijn op dit moment excelbestanden

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken
Joke

Laatst bewerkt:
Als je het overzichtelijk wilt houden, moet je de macro in één bestand hebben; zodra je met meerdere bestanden gaat werken, is het onderhoud veel te ingewikkeld, zoals je zelf al hebt geconstateerd. Ik zou de macro dus in de Overzichtsfile onderbrengen. Je haalt overigens (denk ik) een paar termen door elkaar; een template is een bestand op basis waarvan je nieuwe bestanden maakt. Een sjabloon (of template) heeft altijd dezelfde naam. De inkomende bestanden hebben dus blijkbaar een wisselende naam, wat op zich geen probleem hoeft te zijn, als je de naamgeving van het bestand hebt gestandaardiseerd. Dan kun je een binnenkomend bestand met je macro wel weer inlezen. Of je gebruikt een routine waarbij het bestand eerst door de behandelaar wordt aangewezen/geselecteerd, en vervolgens wordt verwerkt.

Beste Michel,
Bedankt voor je reactie. De template waar ik het over heb, is naar vele klanten gemaild zodat zij ons altijd in hetzelfde format de data aanleveren. De klanten op hun beurt benoemen deze template bij iedere keer dat ze deze versturen (of niet). Vandaar dat de filenaam steeds wijzigt en deze s ook niet echt standaard te noemen.
Ik had ook al zitten te denken aan het aanwijzen/ selecteren van het bestand, maar kom nog niet tot een snelle oplossing hoe dit te beschrijven in de macro.
Doe ik dat via een textmessage? of..
Heb je hier nog tips voor?

Alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan