• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data valideren en koppelen van twee gegevenslijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

edwinklein

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2013
als een item dan ook de prijs vraag.png

Ik heb twee lijsten met gegevens: één met artikelen voor de verkoop en daarnaast één met de prijzen die bij de artikelen horen.
Wanneer ik nu via gegevensvalidatie één van de artikelen kies, wil ik daarnaast de prijs die bij dat artikel hoort zien. (zie afbeelding)
Hoe zorg ik ervoor dat de cel waar de prijs in moet komen de bij het geselecteerde artikel behorende prijs pakt?als een item dan ook de prijs vraag.png

Zo?
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;$F$3:$G$6;2;0);"")
of nog iets korter:
Code:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN(A2;$F$3:$G$6;2;0);"")

Tip voor de toekomst: plaats een excel-bestand i.p.v. een plaatje.

Laatst bewerkt:
Dank je AlexCEL!
Ik heb in de formule A2 even veranderd in A3 (A2 is de titel van de kolom ("item") A3 is de gezochte waarde ("koffie")) maar die onduidelijkheid komt misschien door dat ik een plaatje ipv een excel-bestand had toegevoegd.
Het werkt!

Inderdaad. Dat soort foutjes voorkom je door een excelbestandje te plaatsen...

Is het trouwens mogelijk dit te doen met data-bereiken die in een tabel-opmaak zitten. Dan is het toevoegen van nieuwe items wat makkelijker: Nu moet ik de gegevenslijst steeds opnieuw definiëren... Een tabel zet een nieuw toegevoegd item vanzelf binnen de tabel.

ja dat kan. Voor deze keer heb ik zelf maar je voorbeeldje omgezet in excel...

Zie hier: Bekijk bijlage edwinklein.xlsx

Uitleg:
1. Ik heb een benoemd bereik "items" aangemaakt, waarmee je items kan toevoegen tot rij 300 (indien meer of minder nodig kun je dit aanpassen uiteraard!), met als bron:
Code:
=VERSCHUIVING(Blad1!$F$3;0;0;AANTALARG(Blad1!$F$3:$F$300);1)
2. Voor A3:A10 heb ik gegevensvalidatie ingesteld. Toegestaan is "Lijst" met als bron dit benoemde bereik "items". Als je nu items toevoegt, deze komen deze automatisch bij de lijst in bereik A3:A10.
3. Prijs wordt opgezocht met eerdere formule hierboven.

N.B. voor "totaalprijs" moet je ook nog ergens het aantal gekochte items kwijt denk ik. Maar dat mag je zelf inbouwen.

Laatst bewerkt:
Excuus, Ik kom er toch niet uit.

De formule waar je het hierboven over hebt: waar kan ik die vinden in het bestand?

Wanneer ik een bereik aanmaak selecteer ik de cellen en type in het naamvak de naam van het bereik. Die zie ik ook weer wanneer ik de cellen later weer selecteer.
In het door jou gemaakte bestand zie ik die naam niet. Is er een andere manier?

Als ik een bereik wil definiëren en de formule zoals jij hierboven laat zien wil invoeren: waar doe ik dat? En waar vind ik die weer terug?

Antwoord op al je vragen:

Zie tabblad Formules > Namen beheren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan