Data van D-schijf naar C-schijf (systeem)

Status
Niet open voor verdere reacties.

TomCZEE

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2012
Na gisteren een nieuwe laptop te hebben gekocht (een Asus N56VB, topding!) viel het me op dat deze twee partities heeft: een C- en een D-schijf. Nu wil ik natuurlijk het liefste één schijf, omdat ik op de C-schijf slechts 185 GB aan capaciteit heb terwijl de andere schijf maar liefst bijna 260 GB heeft. En er staat uiteraard niets op deze schijf.

Ik heb al geprobeerd met schijfbeheer de schijven samen te voegen, wat niet lukte. Ook met EaseUS Partition Manager wil het maar niet lukken. Telkens als ik geheugen van de D-schijf haal krijg ik niet de mogelijkheid om de C-schijf uit te breiden met het geheugen dat ik eruit heb gehaald. Ik kan zo niet bedenken wat ik fout doe, want ik volg precies de instructies die op het internet te vinden zijn.

Hulp zou zeer gewenst zijn. Want ik wil graag de +/- 500 GB aan geheugen waar deze laptop over beschikt kunnen benutten. :P

Heb je rekening gehouden met het feit dat Asus op de D wel eens een recovery geplaatst zou kunnen hebben?
Heb je nagedacht over het gemak van het hebben van Windows en andere progjes op C en "Mijn documenten" op D?

Ja.... en dan hebben we het over backuppen van data (foto's bijvoorbeeld..) nog niet eens gehad....
Ok... eerst dit maar eens begrijpen... ;)
PS: 185 GB capaciteit op C is meestal genoeg... ik heb heel wat programmas geïnstalleerd en ik kom niet aan de 60 GB (zou eigenlijk nog alle tem mappen en prullenbakken leeg moeten maken..)

Heb je rekening gehouden met het feit dat Asus op de D wel eens een recovery geplaatst zou kunnen hebben?
Heb je nagedacht over het gemak van het hebben van Windows en andere progjes op C en "Mijn documenten" op D?

De recovery bevindt zich op een andere losse schijf met minder geheugen (die alleen wordt weergegeven bij 'Schijfbeheer' en niet bij 'Deze pc'). :P

Maar dat idee om het te gebruiken voor documenten enzo is op zich niet zo slecht. Maar is het dan wel mogelijk de mappen zoals ze nu zijn (Afbeeldingen, Documenten etc.) te laten verwijzen naar die D-schijf? Of is dat nou een domme vraag?

@andre: Maar op mijn vorige laptop had ik van 326 GB op m'n schijf nog 183 GB over. Nu verwacht ik niet dat ik daadwerkelijk aan dat aantal zal toekomen (er stond immers ook best veel troep op), maar ik weet dat ik voor mijn opleiding nog een hoop andere software zal moeten downloaden (VMware, Microsoft Dreamspark enz.). :P

Laatst bewerkt:
Allereerst maar de reactie op je eerste stelling : recovery op 'andere' losse schijf. Hoe weet jij zo zeker dat die op een andere 'losse' schijf staat en niet deel uitmaakt van D ? Het feit dat je 'm niet in Windows ziet maar wel in schijfbeheer, is heel logisch en gebruikelijk. Daarom heet het ook een verborgen (schijf)partitie. Zit er écht nog een andere fysieke schijf in je machine?

Allereerst maar de reactie op je eerste stelling : recovery op 'andere' losse schijf. Hoe weet jij zo zeker dat die op een andere 'losse' schijf staat en niet deel uitmaakt van D ? Het feit dat je 'm niet in Windows ziet maar wel in schijfbeheer, is heel logisch en gebruikelijk. Daarom heet het ook een verborgen (schijf)partitie. Zit er écht nog een andere fysieke schijf in je machine?
Er zit géén tweede fysieke schijf in. Het had gekund (omdat sommige modellen van de serie over een SSD beschikken, maar da's dus geen HDD), maar tot zover ik heb kunnen zien is deze er dus niet. En als de recovery wel deel zou uitmaken van de D-schijf, dan zou deze toch moeten aangeven dat er al ruimte gebruikt is, niet? En dat is dus niet het geval. Van de 260 GB die op die schijf staat is geen enkele kb gebruikt. En Schijfbeheer geeft sowieso een hoop schijven aan:
  • 100 MB (EFI-systeem)
  • 900 MB (herstelpartitie)
  • OS ( C: ) 185 GB NTFS (opstarten, wisselbestand, crashdump, primaire schijf)
  • 450 MB (herstelpartitie)
  • HD ( D: ) 258 GB NTFS (primaire partitie)
  • 20 GB (herstelpartitie)

Duidelijk genoeg zo? :P

Ja, het betekent dat je dus niet moet rommelen met je schijven, want ook jij kunt net zo goed als ik de woorden HERSTELPARTITE'S lezen (hoop ik............... :rolleyes: )

Anders gezegd : wat ik al vermoedde, klopt dus!

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nooit iets met die herstelpartities willen doen, schat. Het ging er mij om dat ik die D-schijf wil samenvoegen met de C-schijf. En dat wil maar niet lukken. Dat ik de herstelpartities moet laten voor wat ze zijn begrijp ik uiteraard volkomen, ik ben niet van gisteren, hè. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, ik denk dan ook van 'eergisteren', want als je gaat voegen, dan heb je je herstelpartitie onbruikbaar gemaakt. (of zou het mogelijk zelfs de dag van vóór eergisteren zijn.............? ;) )

Laatst bewerkt:
Lol. xD

Nee, maar de schijven die ik net allemaal noemde zijn allemaal losse partities. Er staat nergens dat één of meer herstelpartities zich bevinden op de D-schijf, of ben ik nu zo blind dat ik dit nergens zie??? :$

Als jij schijfbeheer voor je neus hebt staan (wat ik niet heb, want mijn glazen bol is bij de reparateur) dan kun je dus in één oogopslag zien hoe het vorkje in het steeltje zit.

Gebruik nu simpel je verstand : als jij met de één of andere Asus toetscombinatie ooit de recovery moet gaan benaderen, wat denk jij dat er dan 'onder de motorkap' gebeurt?

Geen idee?

Ik wel : zonder dat jij dat op je scherm kunt zien wordt door de recoverytool verwezen naar een bestaande partitie waarop een bepaald bestand of bepaalde bestanden staan.
Weet je wat er gebeurt, moet gebeuren, als je een partitie elimineert en de ruimte vrije ruimte vervolgens weer gaat toewijzen en gebruiken? De schijf(partitie) moet geformatteerd worden.
Weet je wat dat voor gevolgen heeft als je ooit moet recoveren?

Ik vermoed dat je het antwoord nu wel kan raden................?

Laatst bewerkt:
Dat kan ik inderdaad en ik zie nergens een bevestiging dat de schijven überhaupt ook maar íets met elkaar te maken hebben. Zie zelf maar:

schijfbeheer.jpg

D'r zit maar één schijf in je machine!
Dát nu is precies de bevestiging dat ze álles met elkaar te maken hebben.

Oh dat is dus wat je bedoelde... :$ Nu voel ik me best dom eigenlijk... xD

Maar dan nog moet het toch mogelijk zijn om die primaire schijven te 'mergen'? Want op internet lees ik dat dit gewoon mogelijk moet zijn met één schijf..

Ja, geen enkel probleem, BEHALVE als je ooit nog denkt gebruik te willen gaan maken van de recoverytool.

't is héél simpel : verwijder simpelweg de schijf(partitie) en wijs de daarna ontstane vrije ruimte opnieuw toe. Formatteer die ruimte en laat één van je in je eerste bericht genoemde tooltjes erop los.
Maar doe dit vooral NIET. Je gaat door deze actie(s)
1. je recovery mogelijkheden vermoorden
2. kunt daardoor je machine nooit meer recoveren.

Laatst bewerkt:
Maar dan moet het ook lukken en dát is nou net mijn probleem. Ik ben me wel bewust van de mogelijke gevolgen, maar ik heb op mijn vorige laptops nooit zo'n herstelpartitie gehad (behalve een fysieke disc dan, die ik nu ook bij m'n nieuwe laptop heb gekregen). :P

Vraag jezelf eerst maar eens af wát je voor dvd erbij hebt gekregen, i.c. wat daar precies opstaat.

Vertrouw me maar, het staat er netjes op. In de manual werd die schijf nog eens extra genoemd, dus ik zit niet zomaar te ***len. ;)

Maar ik hoef niets te herstellen, ik wil twee schijven samenvoegen...

En ik maar denken dat jij zo ongeduldig van mij zou worden, terwijl ik het heen en weer krijg van jouw reacties. xD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan