data van de laatste 3 maanden optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VendClasicc

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2015
Berichten
68
Goedenmorgen,

Ik heb een verkoop database waarvan ik op regel x met t=0 (datum veld [datum]) de verkoop wil optellen van t-1, t-2 en t-3.

Om (t-1)+(t-2)+(t-3) weer te geven in de query gebruik ik nu het volgende: vorige verkoop= (SELECT [afzet] from [verkooptbl] as A where A.[product]=[verkooptbl].[product] and [a].[datum]=dateadd("m",-1,[verkooptbl].[datum]))+(SELECT [afzet] from [verkooptbl] as A where A.[product]=[verkooptbl].[product] and [a].[datum]=dateadd("m",-2,[verkooptbl].[datum]))+(SELECT [afzet] from [verkooptbl] as A where A.[product]=[verkooptbl].[product] and [a].[datum]=dateadd("m",-3,[verkooptbl].[datum])).


Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat mijn verkooptbl data van 4 jaar bevat en dat mijn query dmv deze formule heel traag wordt (langer dan 30min). Ik vroeg me dus af of er een snellere oplossing is, omdat ik uiteindelijk deze query/data weer voor een andere query nodig heb....

Ik ben benieuwd, alvast hartstikke bedankt voor het meedenken.

Gr. Vendclasicc
 
Zou je via een extra veld kunnen doen? En daar het rekenwerk laten doen/laten invullen, dus elke keer na het opstarten doet ie dat. Zodra je het nodig hebt aan het eind van de dag.... dan staan alle getallen al klaar?
 
Oke, allereerst bedankt voor je snelle reactie !:D

Ik snap helaas nog niet helemaal wat je bedoeld..
Het is namelijk ook zo dat mijn hoofd tbl sales sales data kan bevatten, waarbij in 1 maand 1 klant meerdere afzet regels heeft. Daarom doe ik nu eerst een som query maken.
Om een beter beeld te krijgen van mn hoofd database heb ik een bestand toegevoegd wat erop lijkt.
Zie nog niet hoe je dat veld kan bereken en zou dit dan altijd op het einde van de dag moeten...

gr
 

Bijlagen

  • voorbeeld database.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 20
Heb even wat geprobeerd met berekend veld, daar heb ik nu dit ingevuld:
(select [Qty] from [verkooptbl] as [A] where [a].[product]=[verkooptbl]].[product] and [a].[klant]=[verkooptbl]].[klant] and [a].[datum]=dateadd("m",-1,[verkooptbl]].[datum]))

Alleen hier krijg ik een foutmelding op..
 
Wat ik maar vreemd blijf vinden is dat als iemand zegt een foutmelding te krijgen, deze melding hier vervolgens niet laat weten. Foutmeldingen zijn er niet om de gebruiker te pesten maar om aan te geven wat er mis is.
 
Waarom gebruik je niet een Totalen query waarbij je de data op de laatste 3 maanden filtert?
 
Da's TE simpel ;)
 
Geintje Michel :D
 
Ok. Ook proost en on topic verder ;)
Sorry mod, melige bui...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan