Data van een textbox vergelijken/opzoeken in een database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lion2

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
9
Wie kan mij helpen?

Ik ben bezig met een script om gegevens van een gebruiker op te zoeken in een database.

In Excel heb ik dit al werkend met de functie verticaal zoeken.

Hoe kan ik dit het beste doen in Visual Basic.

Ik heb een form gemaakt met daaraan een database gekoppeld met de gegevens, maar ik denk dat het eenvoudiger kan...
 
Als je een database hebt kan je natuurlijk altijd een query gebruiken.





SELECT * FROM database WHERE (value1 LIKE '%' + @value1 + '%')
 
Als je een database hebt kan je natuurlijk altijd een query gebruiken.





SELECT * FROM database WHERE (value1 LIKE '%' + @value1 + '%')

Er gaat nu een wereld voor mij open, alleen nu nog de route bewandelen om tot een succes te komen.

Het is mij opzich duidelijk wat WHERE doet alleen moet ik puzzelstukjes op de juiste plaats krijgen...

Criterium voor de zoekopdracht is de waarde de textbox ( is dit de 1ste waarde die ik moet invullen ?)
Vervolgens weet ik niet of de de operator LIKE de juiste is. In de database hoeft de waarde van de textbox niet voor te komen maar mag de waarde niet groter zijn dan de waarden in de tabel. Dus ik neem aan dat WHERE(textbox > + column1 )

Je begrijpt het al vastgelopen...

In het kort:
Waarde van de textbox, moet opgezocht worden in een database. Waarde gevonden (die niet groter is dan de waarde van column1) dan de gegevens laten tonen van column2. Heeft namelijk een verband met elkaar.

En hoe kan ik de waarde van column2 laten zien in een textbox op het formulier???

Help!
 
gebruik een query zoals deze(de rode tekst moet je uiteraard veranderen in jouw namen, ALLEEN de rode text!)


SELECT * FROM TABELNAAM WHERE (DATABASECOLUMN_NAAM LIKE @value1)


dan onder je button event? (dubbelklik of net wat je wilt maakt niks uit) zet je deze code:

let bij deze code op dat "contactentableadapter" bij jouw : ".....tableadapter" is, en hetzelfde geld voor "ContactenDataset.contacten" dat is bij jouw ook aanders (jouw dataset)

*begin button click sub*
Code:
     Try
            Me.ContactenTableAdapter.QUERYNAAM(Me.ContactenDataSet.Contacten, [COLOR="#FF0000"]waardecolum1.text[/COLOR])
               Catch ex As System.Exception
            System.Windows.Forms.MessageBox.Show(ex.Message)
        End Try

nu eindig je met een database die vol staat met de waarde in column1 die jij hebt aangeklikt.

nu ga je pas je waarden vergelijken, je zet eerst al je database informatie in een listbox (of net wat je gebruikt) (mag onzichtbaar) en DAN ga je de waarden pas vergelijken. met iets als

for each listbox1.item
if item > listbox2 (of waar je mee wilt vergelijken)
listbox2.items.add(item)
next


LET OP: dit kleine stukje (lichtblauw) is GEEN werkende code ;) het is maar een voorbeeld om het je duidelijk te maken.

*einde button click *
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu als ik de form laat zien de database gegevens in een listbox maar als ik een geselecteerd getal in een textbox wil zetten, dan krijg ik de volgende tekst: System.Data.DataRowView hoe kan ik dit oplossen...
 
Kan je het wat verder uitlegen want ik snap je niet 100%.

misschien is het ook makkelijk als je even het project stuurt?
 
Ik heb in een listbox de gegevens van de database dit zijn getallen...

Nu wil ik graag dat als ik een getal selecteer in de listbox dat ik dmv van een button het getal laat zien in een textbox.


als ik dit doe krijg ik dus geen getal maar er komt in de textbox deze tekst --> System.Data.DataRowView
ik wou het project uploaden maar dat is net te groot dus in de bijlage een printscreen.

vb.jpg
 
Welke code gebruik je om de listbox vol te gooien?

probeer er eerst eens een variabele van te maken
Code:
 Dim i As String = ListBox1.SelectedItem.ToString()
        TextBox1.Text = i

als dat niet lukt probeer het dan eens zo:

Code:
textbox1.text = listbox1.selecteditem

groet,

[edit]je kan je project uploaden op de gratis te gebruiken website mediafire.com [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Het lukt nog niet.

Om de listbox vol te gooien heb ik gebruik gemaakt van databindings.

hier de foutmelding.

vb2.jpgvb2.jpg
 
Er mist nog wat ;)

probeer eens gewoon de complete folder in te pakken in een rar of zip.
 
zet dit onder button 1 :)

Code:
  TextBox2.Text = ComboBox1.Text

        TextBox1.Text = ListBox1.Text

dan doet hij het
 
Exact wat ik bedoel ik kan nu het hele project afmaken.

SUPER BEDANKT! :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan