Data van externe HDD naar cloud-opslag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Berichten
71
Goedemorgen,

Allereerst wil ik mijn complimenten geven voor de upgrade van de website, het is niet heel makkelijk om te bepalen wat er precies is veranderd, omdat ik nu niet meer kan vergelijken, maar aangezien ik een verandering opmerk, en het er mooi uit vind zien, zegt dat wel iets.




Hallo,

Ik kom hier helaas niet uit:

Situatie: laptop dell latitude e7450, met daarop aangesloten een dockingstation van Fideco, waar 3 sata schijven in passen.

Nu probeer ik diverse data handmatig te verplaatsen naar mijn cloud omgeving bij trans-ip (stack). Het ene moment loopt alles als een tierelier, maar dan houd het ineens op.

Mijn detailvenster zegt dat 81% verplaatst is, maar vervolgens gebeurd er niets meer. Ik zie alleen bij ‘tijd resterend’ dat het aangroeit van ‘nog een paar minuten', tot ‘meer dan een dag’.

Dit gebeurd erg regelmatig, en het zorgt voor enorm veel oponthoud, en nu ‘as we speak’, gaat het spul ineens weer spontaan lopen, en is het binnen 5 seconden klaar. Iets waar ik al 15 minuten op zat te wachten.

Hoe kan ik uitsluiten waar dit vandaan komt?? Ligt het aan A. het dockingstation

B. de laptop (werkgeheugen of zo, en hoe kom ik daarachter)

C. de cloudomgeving

D. iets anders

Ik erger me hier mateloos aan, omdat het iets is wat in notime gedaan kan zijn.

Misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft (gehad), en mocht je echt meer info nodig hebben, dan hoor ik dat graag.

Groeten,

Tino
 
Een begin:
  • A: Docking station: doet een lokale vergelijkbare test als die van Stack en als die OK is ligt het niet aan je docking station.
  • B: Werkgeheugen: Als A werkt zou B toch ook moeten werken. We missen wel merk/type/welke RAM compleet in je verhaal
  • C: De Cloudomgeving. Herinstalleer de Stack software, na verwijderen eerst een koud herstart vd laptop en dan weer herinstalleren. En heel belangrijk: Mail hun Helpdesk of op het tijdstip dat jij problemen had, zij ook problemen hadden? Ik zou daar me beginnen.En: Zij geven ook veel info online, heb je die al gelezen en ook de reactie daaronder? https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/283-de-desktopapplicatie-van-stack/
  • D:... voorlopig P.M. ...
Ik zou met C en hun time-out check beginnen, anders zit je veel te veel te doen wat niet mogelijk niet nodig is.
 
Hoi Route99, bedankt voor je reactie, ik zal idd ook nog contact met hen opnemen, en ik zal op zoek gaan naar de info over RAM, ik moet even uitzoeken hoe ik dat boven water haal.
 
Stack is gebaseerd op Webdav. Dat heeft helaas als eigenschap dat het niet heel erg betrouwbaar is. Dus het kan ook zomaar in het algemeen aan de gekozen techniek liggen en niet aan iets specifieks aan jouw kant.

Als het niet beter wordt, kun je misschien eens kijken of je gebruik kunt maken van S3 opslag. Bijv. via Wasabi te verkrijgen.
 
Hoi RogerS, ik gebruik het idd via webdav. Ik vind het handig om via de verkenner te kunnen werken, omdat ik makkelijk kan checken of het bestand dat ik overbreng naar de cloud, ook volledig klopt met de hoeveelheid data die ik op mijn HDD heb staan. Ik kan ook de webversie van stack gebruiken, maar dan vergelijk ik met 2 verschillend uitziende schermen, dat is minder fijn, en ze geven info in minimaal MB's ipv Bytes. Dus dat vind ik ook niet handig.

Het zou kunnen dat het daardoor komt, maar dat is dus zo moeilijk om te checken, en het stomme is dus dat de eerste 81% als een tierelier gaat, en dat er vervolgens een half uur niets meer gebeurd, of helemaal niets meer, totdat ik mijn laptop opnieuw opstart.

Zojuist geprobeerd om 2 disken in mijn dockingstation te gebruiken. 1 bestandje van 6GB verplaatst van de een naar de ander, en in 3,5 minuut klaar.

Jij hebt het over Cloudland-store? Er zijn uiteraard meerdere cloud aanbieders, maar zoals ik al aangeef vind ik de optie om 2 locaties naast elkaar te zien, via verkenner wel prettig, maar volgens mij is dat bij stack/transip dus alleen mogelijk via webdav, en waarschijnlijk bij andere aanbieders ook. Maar als webdav de boosdoener is, dan maakt het dus niet uit waar ik zit.

Ik had nu ook microsoft 365 in gebruik genomen, omdat mijn vrouw en zoon, dit kunnen gebruiken, en ik wil eigenlijk ook daar gebruik van maken, omdat ik 6x 1TB (1TB pp) kan gebruiken, of dat echt gaat werken weet ik niet, dat moet ik nog proberen, het is me nog niet heel duidelijk. Dan kan ik mijn stack cloudservice opdoeken, dat scheelt me 15,- per maand.

Heb jij goede ervaring met S3 wasabi, ook als je daar via webdav mee kan werken, of bieden zij een mogelijkheid om via de verkenner te kunnen werken?
 
Ik werk al >10 jaar met Webdav. Eigenlijk zelden een probleem.

Er zit wel een groot verschil in snelheid tussen de clients. Heb ze vast niet allemaal getest...
Vroeger had ik netdrive, doe mapt het als een lokale drive letter net als @tinovanommen in de Verkenner doet.
Eerder deed ik het inde Verkenner, bij Win7 totaal geen probleem maar onder Win10 werkt het meestal niet ondanks de register tweaks die je links en rechts ziet.
@tinovanommen Hoe doe jij die webdav mapping de verkenner gezien de problemen die velen daar mee hebben?

Ik doe het sinds kort nu met Total Commander icm hun webdav plugin en dat gaat imho vrij goed. Lokaal via een 1 GBps netwerk in ca 1GB/minuut vanaf een oude server, de outside speed heb ik nog niet gemeten. De server heeft bijna 10 TB (excl. een aparte backup ook nog) aan opslag voor een ZZP-documentaire maker waar ik het voor onderhoud.
Cloud services van MS zijn te riskant, lees op Tweakers maar eens dat ze geblockt kunnen worden als het US-filter denkt dat het foute foto's zijn. Dus we houden het in eigen hand. Recent alles nog op mini M2-SSD doosjes met USB aansluiting, gezet (net zo groot haast als een lucifer doosje) zodat de documentaire maker de bestanden zelf ook lokaal kan benaderen.

PS:
  • Prima simpele client is CarotDav.
  • Cyberduck was te instabiel.
 
Laatst bewerkt:
@tinovanommen . S3 is een geheel ander protocol en is standaard niet via verkenner te gebruiken. Als dat voor jou een specifieke voorwaarde is dan valt deze optie dus af.

Je zou kunnen nadenken of een NAS voor jou een optie is. De bestanden kun je wel via verkenner benaderen en dan is het gemakkelijker om een vergelijking te maken.

Je zou ook een tool als AllWaySync aan het werk kunnen zetten. Die controleert zelf of alles in-sync is met de cloud.
 
Synology DiskStation en ook oa Netgear ReadyNAS werken vaak met Webdav, dus waarom zou je al uberhaupt naar S3 willen gaan, zeker als je zelf al schrijft dat het niet pas bij de TS omdat er geen Verkenner integratie mogelijk is.
Waaom webdav ontwijken?

Bij webdav moet je om via https veilig te werken met bij Apache2 de default config file wel goed voor elkaar hebben. Dat heb ik in 2011 ooit eens goed uitgezocht, maar Apache2 is nu zo verbeterd dat het aantal regels om te installeren en te configgen op ca een 1/2 A4 tje passen met normale lettergrootte. Wij hebben dus in 2011 zo onze eigen NAS gebouwd en doordat de lichte Linux versies zo sterk verbeterd zijn draaien deze 2 NASsen nu nog beter dan oorspronkelijk in 2011 toen ik met weinig ervaring meer op Debian leunde.
Heb alle data al met een extra backup veilig gesteld, nu de 2 NASsen omzetten naar het nieuwe OS (Bunsenlabs, een lichte Debian kloon).
Met Total Commander (TC) werkt het uitstekend in de test fase samen om dat al een Verkenner alternatief te gebruiken.
Netdrive werkt onder Win10 nog wel maar is zoveel trager dan TC.
 
@route99 . Die S3 stelde ik voor, voordat TS aangaf dat hij het allemaal via verkenner wilde afhandelen.

Ik ben niet tegen Webdav, maar het is simpelweg niet efficiënt omdat het alles via HTTPS moet doen. Zeker niet het meest optimale protocol voor filtetransfers.

S3 kan een alternatief zijn. 1 van de voordelen is dat je tegenwoordig bestanden immutable kunt maken. Oftewel niemand kan ze meer verwijderen of veranderen. Dat kan handig zijn bij backups. Zelfs als er een cryptolocker virus bij je backups kan, dan kan deze dus niet meteen ook je backup versleutelen. In dit topic is dit niet van toepassing.
 
@RogerS dit onderstaand in de TS van Tino leek mij direct geen S3 niveau... vandaar dat ik direct met webdav kwam. Het lijkt me geen productie omgeving, dan was er wrs geen vraag geweest of anders gesteld.
Blijkbaar had jij het anders begrepen, dat kan altijd.
Nu probeer ik diverse data handmatig te verplaatsen naar mijn cloud omgeving bij trans-ip (stack). Het ene moment loopt alles als een tierelier, maar dan houd het ineens op.

Dat webdav via HTTPS gaat vind ik juist een voordeel. Je kunt dan safe eigenlijk heel veel doen, wat je bijv bij (S)FTP niet kunt.
Onze server/NAS werkt zo al probleemloos sinds 2011.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan