Data van oude harde schijf terughalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

deboera

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2002
Hallo allemaal,

Ik heb een harde schijf die belangrijke data bevat.
De harde schijf heeft dusdanig veel problemen dat herstellen met chkdsk /r of chkdsk /p of fixboot of fixmbr niet meer lukt.
Nu wil ik weten of het mogelijk is om deze harde schijf als een externe harde schijf te gaan gebruiken om in ieder geval die data eraf te kunnen halen.
Ik kan de harde schijf benaderen met knoppix opstartcd, maar ik weet niet hoe ik de data op een cd kan branden, want knoppix geeft de cd niet terug, zodat ik er een lege cd in kan stoppen.

Het betreft een harde schijf van een laptop, dus deze heeft andere aansluitingen als een normale harde schijf, maar dat hadden de experts in deze groep wel begrepen.
Graag een snelle reactie, want er staat data voor school op.

Groetjes en bedankt,
Ad

Begrijp ik je nu goed dat die bijna kapotte schijf nog wel in de laptop zit?
Als dat zo is dan zou je mogelijk een externe brander kunnen lenen en deze aansluiten op je laptop? .......of heel zielig kijken en een winkel binnenlopen en zeggen dat je dit probleem hebt, mogelijk sluiten ze even een extern brandertje voor je aan. (Binnen 180 seconden gereageerd, snel genoeg ??? ;) )

In mijn reactie ga ik er dus wel vanuit dat er nog een beetje "leven" in de schijf zit (als die idd. nog in de laptop zit) en dat er dus nog wel een brandprogje gestart kan worden om de data naar een externe brander te branden.

B.t.w. zijn diskettes geen optie of zit er geen diskdrive in de laptop? Met bepaalde schakelopties kun je Winzip of Winrar opdracht geven vervolgdiskettes te laten maken als files niet op 1 diskette passen.

Volgende optie : USB stick ???

Laatst bewerkt:
Zo, dat was snel.

En ja, de schijf zit nog in de laptop.
Er zit tot zover leven in dat ik met een lunix cd de inhoud van de schijf kan zien.
Een USB-stick heb ik geprobeerd, maar lunix wil hem er niet naar toe schrijven.
Misschien zit hier wel de oplossing, maar dat moet ik nog verder uitzoeken op internet.
Ik ben niet zo thuis in lunix.

In ieder geval bedankt voor de eerste reactie, misschien zijn er nog wel lunix-fans die mij verder kunnen en willen helpen.

Het is allemaal gelukt!!

Ik heb m.b.v. de knoppix CD de harde schijf kunnen benaderen en ik heb de externe harde schijf via USB gemount.
Dat moest er gebeuren! Daarna heb ik de data terug kunnen halen.

Bedankt.
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan