• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data vergelijken en dan voorwaarde uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanbod

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo,

Ik heb de volgende formule en werkt goed.

Code:
=OF(EN(Namen!H4="E";IS.EVEN(AK$2));OF(EN(Namen!H4="O";IS.ONEVEN(AK$2)));OF(EN(Namen!H4="A")))

Nu zou ik graag een controle willen toevoegen waar gecontroleerd wordt of CEL G4 (CEL H4, CEL I4, etc etc) een vrije dag is. De CEL wordt vergeleken met de data op tabblad "data's". Mocht dit een vrije dag zijn dan mag er geen vak gekleurd worden. Is dit geen vrije dag dan wordt bovenstaande voorwaarde uitgevoerd.

Het is ook mogelijk dat er een gehele periode (vakantie) vrij is. En dan mag het ook niet "ingekleurd" worden.

Om alles helemaal te verduidelijken heb ik het bestand toegevoegd.

Bekijk bijlage TEST helpmij.xlsm

Alvast bedankt voor de reacties.

Laatst bewerkt:
Zorg ervoor dat je wat structuur in jouw data krijgt. Met VO is er dan wel wat voor te verzinnen.

Bijlagen

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Ik snap, na jouw input, hoe je de data moet opstellen. Je moet gewoon alle datums vernoemen, in een kolom, welke een vrije dag is.

Maar 1 ding gaat even mis. Als 1 van de datums voorkomt op het blad data's mag in de kolom onder de datum (voorbeeld: cel L5 t/m L19) geen vlak grijs mogen worden.
Dus de voorwaarde/formule die ik in bovenstaande vraag heb gezet.
Komt de datum niet voor dan wordt deze voorwaarde/formule gewoon uitgevoerd.

Ik heb je waarschijnlijk even op het verkeerde been gezet door de legenda te laten staan. Dit moet je even negeren.
Mijn excuus hiervoor.

Groet

Xl-2010 of hoger zeker? Ik zie geen grijze vakjes. Maar nu je weet hoe je met de datum kan omgaan mag de rest geen probleem meer zijn toch?

Code:
=[B]OF(EN(Namen!H4="E";IS.EVEN(L$2));[/B] EN G4=VERT.ZOEKEN(A1;Datums;1;0)

Nu zegt ie dat er een haakje mist

Maar de formule zegt nu eigenlijk dat als E even is en de datum komt voor in de tabel dan kleurt het vakje grijs.

Dit wil ik niet.

Het moet als volgt zijn:

Als H4 even week is en de datum komt niet voor in de vrije dagen dan wordt dat vakje geel (of andere kleur)
Komt 1 van beide niet overeen dan blijft het vakje wit.

Het dik gedrukte werkt perfect. Alleen het laatste nog niet.

@Aanbod, je hebt sinds 2 dagen niet meer gereageerd. Als er nog problemen zijn m.b.t. deze vraag, meld ze dan. Beschouw je de vraag als opgelost, laat dat dan ook weten en markeer de vraag als zodanig (dat dat van je verwacht wordt staat ook in de gebruiksrichtlijnen van dit forum).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan