data wekelijks bijvoegen in bestaande tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bugbug_be

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2004
hallo,

reeds een volle week zit ik alle forums af te zoeken om mij verder te brengen, doch ik vind het niet... wie kan mij helpen aub ... ik ben een behoorlijke leek op access gebied.

de bedoeling is om data wekelijks bij te voegen in een bestaande tabel.
het gaat om onze duikclub. ik heb een tabel met 37 actieve duikleden...wekelijks (m.b.v. een datum) komen er een 10 tal mensen naar de oefentraining. graag zou ik dus willen aanvullen op mijn overzichtsformulier wie er kwam en welk materiaal ze gebruikt hebben.
ik heb dus al de verschillende tabellen gemaakt: tblDuikLeden, tblMateriaal en tblTrainingsAanwezigheden.
ik heb reeds gevonden dat ik met subformulieren zou moeten werken, maar daar zit ik dus strop... wie kan mij op weg helpen aub??

dank

Ik neem aan dat de tabel [tblTrainingsAanwezigheden] de tabel is waarin je de trainingsdata wilt opslaan? Als je nog niet zover bent met formulieren maken, zou ik je aanraden om de tabel een wat duidelijkere naam te geven, zoals [tblTrainingsDagen], [of [tblTraining] maar dit terzijde. Gaat je een hoop typwerk schelen...
Je geeft de structuur van de tabellen niet, maar ik mag aannemen dat je in de tabel [tblTraining] (ben zelf ook lui...) in ieder geval een Duiker_ID hebt staan, en een veld TrainingsDatum, en eventueel AanvangTijd en EindeTijd, als je ook tijden wilt vastleggen.
De basis voor je formulier zou de tabel DuikLeden moeten zijn, want de trainingen zijn uiteraard afhankelijk van de leden. Daar maak je dus, bijvoorbeeld met een wizard, een mooi formuliertje voor, gebaseerd op de opmaak Kolomvorm. Waarschijnlijk moet je daarna dit formulier nog wat verfraaien, en de verschillende velden wat beter organiseren, zodat je meer ruimte kunt maken voor het formulier Trainingen, dat je daarna maakt. Kun je ook weer met de Wizard doen. Voor de Trainingen gebruik je het model Tabelvorm.
Ook hier controleer je de layout, maar waarschijnlijk hoef je hier niet zoveel aan te doen.

De volgende stap is om het formulier Trainingen op te nemen in het formulier Duikleden. Dit gaat vrij simpel. Eerst open je het formulier Duikleden in de Ontwerpweergave. Maak de Sectie aan de onderkant wat groter, door de balk naar beneden te slepen. Vervolgens kies je in het menu Venster voor de weergave <Naast Elkaar>. Als het goed is, zie je nu het Databasevenster, met de categorieën Tabellen, Query's, Formulieren en Rapporten. Pak nu met de muis uit de groep Formulieren het formulier Trainingen op, en sleep dat naar het formulier Duikleden, waar je het los laat in het sectiedeel onder de velden die daar al staan. Da's alles!
Als het goed is gegaan, zal Acces de formulieren aan elkaar koppelen op basis van het Duiker_ID, dat in beide tabellen voorkomt. Nu kun je in het hoofdformulier door de duikers bladeren, en in het subformulier trainingen invullen.
Er zal nog wel wat opmaak moeten worden aangepast, maar dat is niet zo moeilijk om zelf uit te zoeken. Via de knop <Eigenschappen> kun je ook nog allerlei zaken instellen, maar dat gaat voor een eerste keer gelijk wel wat ver.

Succes alvast!

Michel

dag Michel,

dank voor uw snel antwoord!!
in tblTrainingsAanwezigheden staan alle DuikLeden_Id samen met de locatie, soort training, en een 10tal items die ze kunnen gebruiken (materiaal) zoals bril, tuba, vinnen, enz. die met een ja/nee veld ingevuld worden. De trainingen zijn elke maandagavond, zelfde tijd, dus tijd hoeft niet genoteerd te worden, enkel de datum.

ik heb dus al 2 mooie formuliertjes gemaakt, frmDuikers en frmTrainingAanwezigheden.
totaan het slepen lukt alles, ook het slepen lukt, maar het is niet wat ik wil...
ik zou graag een formulier hebben waarin ik alle actieve leden aanvink (zodat ik de namen niet hoef te typen, maar ze kan opzoeken in een keuzevaklijst) met hun gebruikte materialen en dan als het ware op een toets moet duwen om de records toe te voegen aan het frmTrainingsAanwezigheden. want ik ben er dus al in geslaagd om een frmTrainingAanwezighedenPerLid te bekomen van de voorbije AanwezigheidsData.

hopelijk snap je wat ik bedoel,
anders wil ik gerust mijn database eventjes doormailen als ik je mailadres mag hebben.

thanx,
Tine

Hoi Tine,

Als je het makkelijker vindt om de db te mailen:

Michel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan