• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Database aanmaken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOMENG

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Beste forumleden,

Opnieuw een vraag van mij over Excel.
Ik zou graag een database aanleggen voor mijn hobby, auto's spotten.
Ik wil daarvoor voor mij belangrijke informatie op een rij zetten, zoals verschillende automerken, modellen, uitvoeringen, productie-aantallen en de bijbehorende kenmerken van dat type.
Dat zou ik allemaal op Blad 2 in mijn Excel-bestand willen zetten.

Op Blad 1 wil ik dan kunnen kiezen voor bijvoorbeeld Porsche, waarna ik wil dat alle Porsches met daarachter bouwjaren, uitvoeringen, enz. van Blad 2 in beeld komen. Door vervolgens bij model de volgende keuze te maken, bijvoorbeeld voor het model '911' wil ik de selectie steeds kleiner maken.

Is dit mogelijk in Excel?
Zo ja, dan zou ik graag willlen weten hoe. Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd, maar ik krijg in kolom 1 op blad 1 dan 20 x Porsche te zien in de selectielijst als er 20 Porsches op blad 2 staan. Kan ik dat veranderen?

Als het niet kan, in welk programma zou ik dit dan kunnen aanmaken? Met Access ben ik niet zo goed, maar als iemand me daarbij een beetje op weg zou willen/kunnen helpen, dan zou Access ook prima zijn.

Ik hoor graag van jullieBekijk bijlage Auto's.xlsxBekijk bijlage Auto's.xlsxBekijk bijlage Auto's.xlsx

Beste Willem, bedankt voor je reactie.
Ik zal vanavond het bestand eens proberen aan te passen.
Ik heb na een nachtje slapen ook een ander idee wat mogelijk werkt, maar dat zal ik eerst even testen.

Ben er al even mee aan het stoeien geweest, erg mooi hoe het opgebouwd is!

Ik zal het de komende weken gaan uitproberen. Heel erg bedankt in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan