database architecture stratagie DOA vs Brute force

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdjeCageman

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2011
Beste mensen,

Hier binnen het team hebben we 2 verschillende 'type' programmeurs:

Bijvoorbeeld als we een gebruiker uit een database halen en in een datagridview laten zien:

type 1:
Haalt een datatable op uit de database, en bind deze aan een datagridview, wanneer er aanpassingen nodig zijn maakt hij van de geselecteerde rij een gebruiker en wijzigt deze. ofwel DAO driven

type 2:
Haalt een datatable op uit de database, vormt elke rij om naar een gebruiker, en vervolgens maakt hij van de gebruikers een datatable om deze vervolgens aan een datagridview te binden. ofwel bruteforce driven

Nu is mijn vraag:
Welk van deze 2 aanpakken is de beste manier om dit te doen en waarom is die aanpak de goede?
We doen het nu op 2 manieren, maar welke is de juiste, we moeten toch een keer een uniforme aanpak hebben :p

Laatst bewerkt:
Zelf zou ik voor ongeveer type 2 gaan:

Lees is het goed dat... je van een table een lijst gebruikers maakt en er dan weer een table van maakt om deze te binden? Dit snap ik niet goed.

Mening: (dus niet DE juiste optie :P)

Zelf zou ik een data class hebben met een method die je een lijst gebruikers geeft. En bij het toevoegen/wijzigen een gebruiker als parameter neemt. In die class kun je dan je datatable omzetten naar een lijst gebruikers.

Daarna werkt iedereen met een lijst gebruikers en hoeft niemand te weten hoe de tables in elkaar zitten, hoe columns heten etc en wat dan ook. Het werken met een lijst zal toch ook wel een stuk fijner werken voor iedereen denk ik.

Binding op listbox/view/combobox of wat dan ook zal dan ook een stuk makkelijker zijn denk ik.

disclaimer: ik ben totaal geen fan van datagrid control :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan