Database corrupt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bikerron

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2009
Hallo,
Opeens tijdens het openen van mijn database krijg ik tig meldingen als:
Id is geen index in deze tabel; ParenIdname is geen index in deze tabel;
Ik kan alles uiteindelijk wel weg klikken maar ik eindig met een niet geopende database, oftewel een "leeg Acces scherm".
Mijn vermoeden is dus dat de relaties corrupt zijn.
Is er een "reparatie" optie binnen Access voordat het database geopend wordt?

(Ik heb natuurlijk wel een kopie maar het lijkt me wel interessant te weten of dit een niet te repareren situatie is)

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Ron

Kun je de database wel openen met de Shifttoets ingedrukt tijdens het openen. Zo ja, dan kun je vandaaruit via menu "Extra" ---> "Databasehulpprogramma's" ---> "Database comprimeren en herstellen" de boel misschien repareren.

Laatst bewerkt:
Meestal kun je een db met slechte indexen nog wel openen, alleen zie je dan geen inhoud (of sterretjes) in sommige records. Indexen kun je repareren met deze database; ik weet echter niet of het in jouw geval ook gaat werken. Edoch: niet geschoten is altijd mis...

Bijlagen

Chacnan en Octofish,
Zeer bedankt voor jullie snelle bijstand echter.... Helaas pindakaas.
Openen met Shift ingedrukt geeft zelfde resultaat.
De door Octofish meegestuurde database geeft een extra melding zie bijlage.
Dit is, lijkt mij, een standaard systeem Unable to Repair.JPG

Ron

De tabel [MSysAccessObjects] zit er inderdaad niet altijd in. Je kunt nog eens kijken of je iets met deze tips kunt.

Als ik zo die foutmelding bekijk, dan is er een standaard Syteemtabel verwijderd. MSysAccessObjects is nl. een standaard systeemtabel die onzichtbaar in een database zitten.

Via menu "Extra" ---> "Opties" kun je op tabblad "Weergave" door een vinkje te zetten bij "Systeemobjecten" deze tabellen zichtbaar maken. Naar het zich laat aanzien heb je dat gedaan en bovengenoemde tabel verwijderd. Ik vrees dat je hier niet veel aan kunt doen. Zonder backup ben ik bang dat je opnieuw zult moeten beginnen.

gast0224, Octafish, (sorry voor de eerder verkeerd gespelde naam)
Ik heb geen Weergave van de systeemtabellen standaard aangezet dus om deze zomaar te verwijderen lijkt mij stug.
Een leerzame verwijzing naar de mogelijke oorzaken van een corrupted database, ik neem ze door.

Ik ga terug naar de laatste back-up.

Ron

Is er trouwens een maximum grootte aan het totaal aantal records in de tabellen /indexen?

De opmerking van gast0224 is niet helemaal juist; de tabel MSysAccessObjects zit namelijk niet altijd in je db. Eigenlijk alleen in db's die in het oudere Format staan, tot Access 2000. De nieuwere formats vanaf 2002 hebben deze tabel niet meer. Het tooltje, zal je niet verbazen, is gemaakt voor versie Access 97.... Je kunt nog proberen de tabel uit een andere db te kopieëren. Dat lukt meestal wel. Het tooltje maakt de tabel leeg, en de indexen opnieuw aan. Dus wie weet...
Hier vind je een mooi overzicht van de specificaties van Access.

De opmerking van gast0224 is niet helemaal juist; de tabel MSysAccessObjects zit namelijk niet altijd in je db.
Vreemd als ik een nieuwe database open in access 2003, wordt deze systeemtabel wel automatisch aangemaakt. Heb je daar dan een verklaring voor?

Als ik een nieuwe db aanmaak zit-ie er niet in...

@gast0224:
Waarschijnlijk gebruik jij voor je nieuwe db's nog het 2000 format. Zie de twee plaatjes...

Bijlagen

• Nieuwe db 2000.jpg
    Nieuwe db 2000.jpg
    39 KB · Weergaven: 26
  • Nieuwe db 2003.jpg
    Nieuwe db 2003.jpg
    39 KB · Weergaven: 29
Ik heb deze post afgesloten, ben teruggevallen naar vorige, goede, versie.
Bedankt voor jullie tips.

Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan