• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

database Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bacer

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2013
Hallo,

Ik heb een tabel met gegevens. In elke kolom staat informatie. Middels een apart tabblad wil ik een gegeven invullen van de eerste kolom waarmee de overige gegevens ook tevoorschijn komen. Kan iemand mij helpen hoe ik dat moet doen? Ik heb iets gelezen met DBlezen formule maar kom er niet uit.

Vriendelijke groet,

B. Acer

Al eens gedacht aan Vert.Zoeken ?

Er zijn veel mensen die denken dat Excel een database is en dat is het dus niet.
Daar komt waarschijnlijk ook het misverstand m.b.t. DBlezen vandaan.

Excel is zeker geen database software, maar je kunt het best wel aardig simuleren.
Als je een nette tabel structuur maakt lukt het wel.
Gegevens filteren kan met Uitgebreid Filter.
Als je dat nog een beetje VBA toegevoegd gaat het heel handig en snel.

Klopt, maar ik wilde het even vermelden i.v.m. de topic titel en het feit dat TS is gaan zoeken naar een oplossing voor z'n vraag en dan komt met de naam DBlezen.

Dank voor jullie reactie. Hoe ziet de formule er dan uit. Het gaat om het volgende. In de eerste kolom staat het projectnummer. In de tweede kolom het werkgebied en in de derde kolom het budget. Hebben jullir misschien een voorbeeld als bijlage?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt beter even zelf een voorbeelddocument plaatsen.
Ten eerste voor een juist begrip van je probleemstelling en ten tweede heb je er dan direct een oplossing voor.
Verticaal zoeken is niet moeilijk maar als je een voorbeeld ziet op je eigen gegevens is dat het beste.

Bij deze heb ik een voorbeelddocument bijgevoegd. Alvast dank voor jullie medewerking!

Bijlagen

Beste Rudi of andere expert. Ik vroeg mij naar aanleiding van bovenstaande vraag of je ook de mogelijkheid hebt om in het invoervakje een keuzemogelijkheid kunt invullen?

Wieter,

Nog een vraagje: met welke optie kan je de keuzemogelijkheid instellen?

Klik bovenaan op de werkbalk op "Gegevens"
Kies in het lint "Gegevensvalidatie"
Bij "Bron" kan je de range bepalen.

Wieter,

Dank je wel. Heb je ook een mogelijkheid om als "Bron" een ander werkblad te selecteren? Nu kan dat niet volgens mij.

Jawel.
Je moet de betreffende cel in het andere werkblad een naam geven.
Vervolgens kan je die naam gebruiken in de gegevensvalidatie.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Hartelkijk dank voor uw reactie. Hoe moet ik dat doen, het lukt mij niet.

Met vriendelijke groet,

Bacer

Er zijn verscheidene mogelijkheden om een cel een naam te geven:
- rechtermuisknop op cel en kies voor naam definiëren
- via tekstveld bij cel A1
- Via menubalk Invoeren - Naam - Definiëren

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan