database hangen aan site. Hoe te beginnen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

brigje

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2002
Ik heb een hele basale beginvraag:
ik ben bekend met het maken van een gewone site. maar nu wil ik er een database onderhangen met data (geen tekst) zodat iemand kan inloggen en dat dan automatisch de gegevens die bij hem haar horen worden geselecteerd. (Vergelijk in het groot postcode; je logt in met je straat huisnr en de betreffende postcode rolt eruit. )
Ik heb me een beetje ingelezen en volgens mij kom ik dan bij SQL uit. Klopt dat of kan het ook op een andere manier?
En als dat met SQL moet/kan, is daar dan een probeerversie of iets dergelijks van? Ik weet nog niet of ik zin heb voor 1 'projectje' zo'n duur programma aan te schaffen..
Wie helpt me op weg waarmee ik moet beginnen. Wat voorhanden is is een website en een database. Wat nu??

Ik denk dat jij iets zoekt in de richting van PHP en de database soort: Mysql. PHP is een programmeer taal, die door een server wordt uitgevoerd, met PHP kun je gegevens in een sql database, plaatsen, verwijderen, veranderen ed. Wat heb je nodig? Mischien dat je zeld een server thuis hebt, dan moet je Apache installeren, php, en mysql. Als je je site ergens anders host, moet die php en mysql ondersteunen. Je hebt hier geen programma voor nodig, meestal is dit gratis bij je server.

Als je op google zoekt, naar begincursus php+mysql, is de kans groot dat je wat tegenkomt, wat je weer wat verder kan helpen:thumb:

ja maar dat zelf hosten van de server is wel afteraden..
Want je moet de pc 24 uur p/d aan laten staan en het is niet bepaalt snel.
www.funpic.org is een gratis hosting met php en mycql
En het draait als een zonnetje..
suc6:thumb:

sorry voor de late reactie..
ik ben inmiddels wat aan het rondsurfen geweest en heb inderdaad via de zoektermen PHP en SQL/MySQL een aantal nuttige tutorials gevonden. Maar ik heb nog wel wat algemene vragen:

*Ik snap nog niet of er verschil is tussen SQL en MySQL en zoja wat is dan dat verschil?
(*Het is niet mijn bedoeling zelf een server te beheren. Maar ik heb ergens begrepen dat je dan wel voor jezelf je probeersels kunt testen, voordat de site gehost is en anders niet. Klopt dat? (klinkt wel erg logisch) )
*En kan SQL en/of MySQL een grote hoeveelheid records aan? (wat is groot?)

Alvast bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

groetjes Brigje

*Ik snap nog niet of er verschil is tussen SQL en MySQL en zoja wat is dan dat verschil?
Het verschil is dat SQL een (script)taal is en MySQL een database server.

(*Het is niet mijn bedoeling zelf een server te beheren. Maar ik heb ergens begrepen dat je dan wel voor jezelf je probeersels kunt testen, voordat de site gehost is en anders niet. Klopt dat? (klinkt wel erg logisch) )
Zie een van de vorige posts.

*En kan SQL en/of MySQL een grote hoeveelheid records aan? (wat is groot?)
MySQL kan vele records aan. Als je 1.000 veel vindt kan het, 10.000 ook, maar 1 miljoen of meer eveneens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan