Database inrichting

Status
Niet open voor verdere reacties.

googlemuscle

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2013
Hoi allemaal,

Ik ben met een projectje voor mijzelf bezig en nu loop ik vast op een hersenkrakertje (voor mij althans).
Hier is momenteel mijn database ontwerp:
database.png

Voor de duidelijkheid, 'Type' in Bank.Inkomsten is bijv.: 'Zorgtoeslag' of 'Studiefinanciering'.

Als gebruiker zijnde kun je in een form met checkboxen aanvinken wat voor soort inkomsten je hebt en het bedrag kan je dan ook meteen invullen.
Ik heb inmiddels uitgevogeld hoe ik de ID's van de type inkomsten kan opslaan. Die stop ik in een kolom 'InkomstenID' in de Gebruikers tabel.

Nu is mijn hersenkraker dit:
Hoe en waar sla ik de bedragen op horende bij de juiste type inkomsten?

Mochten jullie trouwens nog tips hebben voor mijn huidige inrichting of iets anders hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
Als er bij een type altijd een bedrag hoort zou ik gewoon een extra kolom aanmaken in de tabel inkomsten.

Het enige wat je dan krijgt (wat ik opzich wel een goede oplossing vind) is dat je een gebruiker krijgt met een saldo en een rekening met daarbij horende verschillende inkomsten.
In de tabel inkomsten kan het ID van een persoon dus ook meerdere keren voorkomen. Dit kan er zo uitzien:

ID / TYPE / HOEVEELHEID
1 / STUFIE / 300,-
1 / X / 500,-
1 / Y / 1000,-
2 / STUFIE / 300.00,- (was het maar zo :P)

Nu functioneerd je ID als foreign key waarin ik kan aangeven wat een gebruiker voor inkomsten heeft en hoeveel.

Bedankt voor je reactie @sikkepit3.
Maar zoals jij het zegt gaat niet werken denk ik aangezien het de bedoeling is dat meerdere gebruikers verschillende soorten inkomen met een verschillend bedrag.
Anders had het inderdaad prima gekunt.

---edit---

Je idee heeft (hopelijk) voor een oplossing gezorgd.
Ik heb de tabel `Inkomsten` veranderd naar `SoortInkomsten` en een nieuwe tabel aangemaakt met de naam `Inkomsten`.
Die ziet er als volgt uit:

-------//SoortInkomsten//-------
- ID int(11)
- GebruikerID int(3)
- SoortInkomstenID int(2)
- Bedrag varchar(10)
----------------------------------------

Volgens mij is dit de/een oplossing.

Laatst bewerkt:
Als ik het zo zie is dit ook wat ik bedoelde. Sorry als ik niet duidelijk ben geweest maar ik ben blij dat je tot een oplossing bent gekomen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan