Database limitaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lapixx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Hoi,

bij het werken aan een project vroeg ik me af in hoeverre de limitaties van databases een webapplicatie kunnen beinvloeden. Daarop heb ik eens gegoogled naar het limiet aan recors/tabellen van MySQL, en zag dat het limiet over de 10 miljoen records lag, wat voor veel situaties ruim voldoende is.

Echter, wat wanneer je een webapplicatie maakt als Twitter, een blogsysteem voor veel mensen, een social networking site, enzovoorts. Twitter heeft nu net geen 4 miljard tweets, en ik kan me voorstellen dat dat aantal records in een MySQL tabel problemen kan geven, of dat nu een limitatie is of het traag zoeken in de database.

Nu verwacht ik niet dat ik x miljard records moet verwerken, maar het zou theoretisch wel mogelijk moeten zijn, en ik wil me in ieder geval op iets dergelijks voorbereiden (minstens een melding dat de tabel vol zit).

Is er een manier om (theoretisch) oneindig records te kunnen opslaan? Een methode om eventueel tabellen te splitsen en een PHP systeem te hebben dat het als 1 virtueel geheel kan benaderen?

Alvast bedankt,
Lapixx

(in PHP forum geplaats omdat ik niet weet of dit alles met MySQL mogelijk is, en ik het systeem in PHP maak)

Een database is er om data op te slaan, en zolang je dat volgens de gangbare regels doet zit je lang goed. Hyves draait ook op MySQL, en eind 2007 verwerkte de 300/350 servers samen ongeveer 60.000 query's per seconde met een on-disk footprint van 4,5 TB.

Oftewel; gaat voorlopig best goed. :)

Hmm, oke. Maar wat gebeurt er op het moment dat het echt vol is?

Voor zover ik weet is er niet echt een situatie waarin de database 'vol' is. Je moet alleen kijken naar situaties waarin INT niet meer toereikend is voor een identificatie, maar in als je over zulke aantallen praat is het handiger om een database te hebben waarbij je SEQUENCES kunt gebruiken, zoals PgSQL.

Een database is nooit 'echt vol', hij wordt alleen na een tijdje 'echt traag' ;)

Dan wordt het zaak om heel goed te optimaliseren en goed over je structuur na te denken en de juiste veld-types te gebruiken en dan kom je een heel eind (zie het Hyves verhaal van SvU)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan