• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Database met draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

nedboone

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2016
Beste vrienden van dit forum,

Sinds enige tijd ben ik vrijwilliger voor een organisatie die bij ons in de buurt Hulpvragers en Aanbieders aan elkaar probeert te koppelen voor kleine klusjes in de tuin of het helpen bij het doen van een boodschap. Nu willen wij een database opbouwen om alles overzichtelijk te krijgen. Zodoende ben ik aan de slag gegaan met het creeren van een database en bijbehorende draaitabel.

Wij willen het volgende:
  • Selecteren op rayon (gebied)
  • Selecteren op hulp vrager of aanbieder
  • Selecteren op soort klus (bijvoorbeeld band plakken)
  • Na het selecteren van de klus inzichtelijk hebben of dit incidenteel, 1x per week of dagelijks is

Ik krijg het niet voor elkaar om dat laatste inzichtelijk te krijgen als ik bijvoorbeeld alleen de personen wil zien met een vraag of aanbod voor de klus banden plakken. Kunnen jullie mij daar bij helpen?

Alvast hartelijk dank!

Nicky

Bekijk bijlage buurtkracht model.xlsx

Jouw opzet is niet echt geschikt om de informatie eruit te halen die je wilt zien. In de bijlage een voorbeeld met een andere opzet.

Bijlagen

nog een suggestie

Eens met de vorige reactie. Stel ook een ander model voor. Misschien vergelijkbaar, maar ik kan de andere suggestie niet bekijken omdat ik dit type bestand niet kan downloaden door de veiligheidsinstellingen bij mijn werkgever. In tekst mijn suggestie(s):

1) gebruik een database om de gegevens van personen vast te leggen, zonder de stelling of zij vrager of aanbieder zijn (dat kunnen ze allicht ook beiden zijn), zie voorbeeld in tabblad "database (vragers-aanbieders)"
2) gebruik daarnaast een database met wat deze personen willen en leg dit PER WENS/KLUS in een regel vast, startend met "vrager" of "aanbieder", zie voorbeeld in tabblad "database (vragen-aanbiedingen)"
3) het matchen via een draaitabel zou dan alsnog kunnen met de database met vragen en aanbiedingen. Per rayon en soort frequentie alleen zelf kijken waar een getal staat bij zowel vraag als aanbodkant!
4) Door te werken met zgn. validatie kun je "tikfouten" voorkomen, zodat je niet handmatig de vraag om "bezoekje" met een aanbod "bezoek" hoeft te matchen. Je dwingt één schrijfwijze af.
5) Zelfde geldt voor de keuze van een persoon bij een vraag of aanbod. Deze kan alleen worden gekozen uit de lijst van de andere database. Google maar op validatie hoe dit werkt, is best simpel.
6) Met dubbelklikken op de cijfers in de draaitabel komen de persoonsgegevens van de match in een nieuw tabblad tevoorschijn, zowel vraagkant als aanbodkant klikken. Bij een kleine database kun je overwegen de namen ook in de draaitabel op te nemen.

Bijlagen

@GertjanSchut,
Is inderdaad bijna hetzelfde qua idee en opbouw:d

@nedboone,
Wat vind je van onze inspanningen?

Ik heb er gisteren even naar gekeken en het ziet er veelbelovend uit, beter dan hetgeen ik had! Haha!:thumb:

Morgen of zaterdag ga ik er weer eens goed voor zitten zodat ik alles wat meer uit kan proberen en hopelijk zelf verder kan uitbouwen. Dank voor de hulp tot nu toe. Geweldig!! Het topic laat ik voor de zekerheid nog even open staan.

-

Hartelijk dank voor alle hulp tot nu toe! Wij zijn er erg mee geholpen! Vandaag bezig geweest en weer een stapje verder proberen te komen. Helaas niet volledig gelukt.

Bij het tabblad 'Binnengekomen hulpvraag' (zie bijlage) wil ik graag een database aanmaken zoals in rij 1. Het probleem waar ik nu tegen aanloop is dat ik bij de kolom Hulpvrager op dat werkblad bijvoorbeeld alleen de personen wil kunnen kiezen die ook aan de criteria Hulpvrager voldoen van het tabblad 'Activiteit koppeling'. Ik heb echter geen idee hoe dat moet. Zo wil ik dat ook verder voor de kolom Hulpaanbieder doen en dat automatisch bij Hulpvrager en -aanbieder de bijbehoren e-mailadressen en telefoonnummers worden ingevuld. Kan iemand (van jullie weer) mij helpen?

In een ander onderwerp heb ik ook nog onderstaande vraag uitgezet; wellicht dat iemand daar ook antwoord op weet.

Weet iemand van jullie of het mogelijk is om, bij een draaitabel, automatisch de filters te wissen bij het openen van een bestand? Nu is het zo dat de laatst opgeslagen filters iedere keer weer zichtbaar zijn.

Bekijk bijlage buurtkracht model versie 2.xlsb

Met de uitleg van GertjanSchut moet je toch zelf in staat zijn om de lay-out van de tabel aan te passen en zelf een keuzelijstje kunnen maken?

De keuzelijst voor het koppelen van een activiteit aan een hulpverlener zal misschien mogelijk zijn dmv van een formule.

Het vernieuwen van een draaitabel kan alleen via VBA.

Voor het blad 'zoeken' zal het zo kunnen werken

Code:
Sub VenA()
Application.ScreenUpdating = False
On Error Resume Next
For Each pt In Sheets("Zoeken").PivotTables
    pt.Refresh
    For Each pf In pt.PivotFields
        pf.ClearAllFilters
        pf.PivotItems("(blank)").Visible = False
    Next pf
Next pt
End Sub

Het blijft natuurlijk wel helpmij.nl en geen maakvoormij.nl;)

Handige linkjes?
http://nl.wikihow.com/Een-eenvoudige-macro-in-Excel-schrijven
http://www.excel-vba.com/excel-vba-solutions-beginners.htm

In een ander onderwerp heb ik ook nog onderstaande vraag uitgezet; wellicht dat iemand daar ook antwoord op weet.

Weet iemand van jullie of het mogelijk is om, bij een draaitabel, automatisch de filters te wissen bij het openen van een bestand? Nu is het zo dat de laatst opgeslagen filters iedere keer weer zichtbaar zijn.

Bekijk bijlage 265581
Ik heb hier al een reactie geplaatst.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/888533-Filter-automatisch-wissen-bij-openen-bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan