Database moet melding geven indien veld leeg is

Status
Niet open voor verdere reacties.

gangstalaz

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2010
Hallo,

Ik heb een klein probleem met het standaardwaarde van een veld in een tabel.
Bij het veld heb ik op dit moment 0 als standaard waarde staan, maar ik wil dat de database een melding moet geven indien deze perongeluk gewist wordt. Dus wanneer het veld leeg is.

Voor de duidelijkheid heb ik het als bijlage toegevoegd.
Bestelregel valuta.JPG

En dit wordt weergegeven in een formulierlijst. Dus hier zit dan weer een Query aan gekoppelt.
Wat kan ik als criteria in de query zetten anders...

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik zou het zelf omdraaien: zorg dat er geen standaardwaarde is (dus de 0 weghalen) en controleren (de procedure onderbreken) of de gebruiker wat heeft ingevuld. Want een kostprijs van 0 is op zich geen handige standaardwaarde. Dan dwing je de gebruiker om iets in te vullen. Ik neem althans aan dat de kostprijs doorgaans toch geen 0 zal zijn, en dat er dus een bedrag moet worden ingevuld.

Het kan toch af en toe voorkomen dat het 0 moet zijn. Voor reparatie of iets anders.

Maar kan ik dan in een Query niet iets maken als:

Gelijk aan 0 of hoger is GOED.
Leeg veld is FOUTMELDING.

Ik ben denk in de war. Ik kijk al lang niet meer naar deze database dus heb iets over het oog gezien.

De database slaat de gegevens direct op in de tabel. Dus ik moet eigenlijk iets met de standaardwaarde doen. Er moet wel altijd een 0 komen als standaardwaarde maar als er niks komt te staan moet het een foutmelding geven.

Je draait de zaken om: een database slaat niks op, dat doet het formulier. En die werkt inderdaad rechtstreeks op de tabel. Je zegt eerder dat het af en toe kan voorkomen dat er een 0 komt te staan. Op basis daarvan zou ik zeggen: geen standaardwaarde gebruiken; die zijn alleen zinvol als het gros van het aantal records die waarde gaat gebruiken. Voorbeeldje: als 70% van je klanten uit Rotterdam komt, dan is Rotterdam een prima standaardwaarde voor het veld [Plaats]. Maar daar lijkt in jouw geval toch geen sprake van te zijn. Dus dan heb je niks aan een standaardwaarde. Ik zou het veld dan Verplicht maken in de tabel; dan kun je zowiezo al niks opslaan als je niks invult. Dat mag dan ook een 0 zijn trouwens. Op je formulier kun je de foutmelding die Access standaard geeft dan omzeilen door zelf een foutprocedure te maken. Hoe, lees je hier.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan