Database ontwerp

• Onderwerp starter Onderwerp starter baws
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

baws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 apr 2010
hallo,

ik heb een tabel met gebruikers (gebruikersnaam wachtwoord contactgegevens)
van deze gebruikers wil ik bij gaanhouden hoeveel paginas ze hebben gekeken en wanneer ze het laatst zijn ingelogd.
is het dan slim om een aparte tabel met stats te maken en die te koppelen via gebruikersnaam.
of de statistieken toevoegen aan de tabel gebruiker.

Ik kan je zo niet helpen.
Je hebt toch een website?
Dan moet je naar je PhPAdmin gaan.
Daar maak je een database met tabellen aan die je een naam geeft.
Dat koppel je aan je login pagina en voila

Zo denk ik dat het is.
Ik heb vroeger websites gemaakt maar nu weet ik er niet meer zo veel van.

Volgens mij heb je de vraaf niet goed gelezen

Volgens mij heb je de vraag niet goed gelezen

Laatst bewerkt:
Ik zou voor een aparte tabel gaan voor de stats, en die idd koppelen via gebruikersnaam (of de id daarvan).

Frank

van deze gebruikers wil ik bij gaanhouden hoeveel paginas ze hebben gekeken en wanneer ze het laatst zijn ingelogd.
is het dan slim om een aparte tabel met stats te maken en die te koppelen via gebruikersnaam.
of de statistieken toevoegen aan de tabel gebruiker.

De laatste aanlog zet je (natuurlijk) gewoon in de usertabel, daar hoort het bij.
Het aantal bezochte pagina's insteresseert niemand dus dat zet je ergens ver weg in een aparte tabel waar je er nooit meer naar hoeft te kijken.
Daarnaast bouw je dan een pageview-log waarin je elke pageview logt zodat je daar nuttige informatie uit kunt halen zoals het aantal pagina's dat in de afgelopen X dagen is bekeken,
en meer stats die nog steeds alleen jou interesseren, maar die never nooit gaat ophalen uit een tabel die alleen het aantal pagina's per user bevat.

Koppelen op de username kan, mits die echt uniek is en mits je in alle foreign-key relaties die je erop maakt ook de ON UPDATE CASCADE aanzet. Doe je dat niet, dan zal poep gebeuren.

pvVincent die gegevens zijn voor ons wel belangrijk, zo kunnen we zien als we aanpassingen maken of het aantal paginas per bezoek stijgt of daalt.
scheelt soms wel 5 paginas terwijl het tegenovergestelde verwacht werd.

pvVincent die gegevens zijn voor ons wel belangrijk, zo kunnen we zien als we aanpassingen maken of het aantal paginas per bezoek stijgt of daalt.
scheelt soms wel 5 paginas terwijl het tegenovergestelde verwacht werd.

Statistieken zijn wel belangrijk, maar je zegt het zelf al; aan een totaal kun je niet zien waar een eventueel verschil door wordt veroorzaakt.
Wat je uiteindelijk nodig zult hebben, en daarmee vertel ik niets nieuws, is een log met alle pageviews van alle gebruikers, met de URL en de datum+tijd.

Dan kun je dagrapporten draaien en de uitslag interpreteren. Als je ineens 500k extra pageviews hebt kun je nazoeken waar die naartoe gaan en als dat allemaal
naar één bepaald topic gaan, dan ben je geslashdot.
Maar omgekeerd, dat je een dag minder bezoekers hebt kan ook komen door een voetbal wedstrijd en ook dat zie je alleen als je het aantal pageviews per uur kunt ophoesten, dan zakt het aantal
pageviews in vlak voor het begin van de uitzending, en komt het een uurtje erna weer op gang. Dat zie je botweg niet met totalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan