Database openen vanuit een andere database

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonp60

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Hallo,

Is het mogelijk om, via een actieknop in een database, een andere database te openen. Bij ons is de data opgeslagen in diverse jaargangen, 2016, 2017 etc. Dit is destijds een keuze geweest en dit is niet meer te veranderen.
We kunnen nu van een klant wel zien in welke jaargang hij iets gekocht heeft, maar willen dan graag met een actieknop de database van het betreffende jaar kunnen openen.
Ik heb wel iets gezien, zoals
Code:
Docmd.RunCommand acCmdOpenDatabase
, maar dan weet ik het niet verder. Ik zoek het pad waar de database staat, maar hoe vul ik dat in?
Is dit mogelijk?

Als je zelf al niet weet waar het pad van de database staat, hoe moeten wij dat dan weten? :). Overigens vind ik het geen jofel idee om zo te werken. Het lijkt mij vele malen handiger om de oude 'jaargangen' te koppelen aan de hoofddatabase, zodat je heel simpel de data tabellen ervan kunt koppelen aan formulieren die je op dat moment nodig hebt. Scheelt heel wat gedoe en vooral snelheid.

Dat klopt en als dat een snelle optie was dan had ik dat gedaan. Nu heb ik echter geen antwoord op mijn vraag.

Maar het ís een snelle optie :). Maar blijkbaar vind jij van niet?

Dan maar de minder snelle oplossing.

Code:
Private Sub Knop0_Click()
Call OpenPlbase("D:\GOEDE ACCESS PROGRAMMA\Verkopen.mdb")
End Sub
Public Function OpenPlbase(strDBPath As String)
    If Not IsNull(strDBPath) Then Shell "MSACCESS.EXE """ & strDBPath & """", vbNormalFocus
End Function

Gr. Cor

Cor

Mag ik je hartelijk danken voor je code. Nu krijg ik gewoon wat ik gevraagd heb, zonder commentaar of het nu wel of niet goed is.
Het valt mij vaker op in dit forum dat alles wat je vraagt afgekraakt wordt en dat je het anders moet doen, daarom is het een verademing dat ik nu gewoon antwoord krijg.
Nogmaals mijn dank.

Het valt mij vaker op in dit forum dat alles wat je vraagt afgekraakt wordt en dat je het anders moet doen, daarom is het een verademing dat ik nu gewoon antwoord krijg.
Heb jij je tenen laten inkorten? Of waren ze altijd al zo kort? Nergens heb ik je afgekraakt, of gezegd dat je het anders moet doen. Daarentegen heb ik je wél de tip gegeven om het ánders te doen, zodat je daar in de toekomst plezier van kan hebben. Access is een lastig programma om te leren, en mij lijkt het juist prima als je dan tips krijgt waarmee je je database kan verbeteren. Blijkbaar zit jij in die groep mensen die niet te verbeteren valt. Je snapt: ik ga dan ook voor jou geen pogingen meer doen. Gelukkig zijn er nog mensen als Cor die je met alle plezier laten doormodderen.

Ik zou zelf ook geen database openen vanuit een andere database. De qua snelheid prima Access databases die ik op mijn werk had, daar zou ik liever nooit een 2e bij open willen hebben.

En stel je gaat in design mode met die 2e ook open dan staan als je VBA acties doet wrs alle VBA in de lijst van de bestanden die je open hebt, als het net zo gaat als in Excel (zie plaatje), heb het dus maar nooit getest of dat in Access ook zo is. Tricky om te doen.
En kan me vinden in wat AccessGuru al schreef: De invloed op oa de snelheid van de database als je er nog een opent.

Bijlagen

• afbeelding_2021-12-24_115438.png
    afbeelding_2021-12-24_115438.png
    16,8 KB · Weergaven: 22
Met de reactie van AccessGuru op mijn commentaar blijkt precies wat ik bedoel. Wie heeft er nu korte tenen:D

Even t.a.v. route99. Je hebt helemaal gelijk in je commentaar. Ik heb momenteel alleen geen tijd om dat allemaal te realiseren, vandaar dat ik even een snelle manier zocht om toch een (tijdelijke) oplossing te hebben. Normaliter zou ik ook alle jaargangen gaan koppelen, maar zoals gezegd ontbreekt het me nu aan tijd. Toch bedankt voor je commentaar.

Ik heb momenteel alleen geen tijd om dat allemaal te realiseren, vandaar dat ik even een snelle manier zocht om toch een (tijdelijke) oplossing te hebben.
Laten we je opmerking over korte tenen even vergeten (het interesseert mij tenslotte geen bal of jij een goede database maakt of een barrel) maar de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om het systeem netjes te maken is nauwelijks meer dan het implementeren van je geprefereerde oplossing. Sowieso mag tijd geen factor spelen in het maken van databases. Vind ik :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan