Database site maken..

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mvnl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mvnl

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2006
Ik heb het (voor een leek tamelijk ambitieuze) plan om een muziek database site te gaan maken, die er qua opzet ongeveer zo uit moet zien:

- Singles/Albums hebben ieder hun eigen pagina en zijn daarnaast ge'tagd' w.b. o.a. release jaar en genre, zodat je met een zoekfunctie een nette lijst kunt krijgen van bijvoorbeeld alle dance albums uit 1984.

Technisch lijkt het enigszins op deze site: http://www.thealbumarchive.com/
(Die is van een vriend dus kan daar de originele bestanden wel van krijgen)
Wat ik aan wil passen (buiten de inhoud) is dat de zoekresultaten als een nette overzichtelijke lijst (alleen titels) verschijnen, en klikbaar doorlinken naar de bijbehorende pagina's.

Nou heb ik zelf buiten HTML/Flash weinig webdesign kennis, dus mijn vraag is vooral:
- Wat moet ik mezelf leren om deze aanpassingen te kunnen maken?
- Is er wellicht bepaalde software met dergelijke functionaliteit voor Dummies (die het technische gedeelte al automatisch verzorgt zodat ik me kan focussen op de inhoud van de database)?

Je hebt hiervoor kennis nodig van PHP en MySQL. Een website die dynamisch wordt gegeneerd is iets anders dan een statische HTML website: met het kopiëren en aanpassen van de bestanden van een bestaande website kom je er niet.

ls je dit zelf wil doen raad ik je aan om een boek aan te schaffen (bijvoorbeeld PHP 5 en MySQL van Ghica van Emde Boas) en de zomervakantie uit te trekken om lekker te gaan knutselen....

Tenzij je bereid bent je echt te verdiepen in PHP en MySQL kun je beter een CMS (content management system) gebruiken. Met, bijvoorbeeld, Drupal is wat jij beschrijft heel goed te maken. Ook Drupal heb je niet direct onder de knie maar ten opzichte van PHP etc. leren bespaart het je wel een hoop tijd.

Als je het met Durpal gaat maken moet je zeker even naar de CCK en views modules kijken op de drupal site.

Voor Drupal, en ook voor andere CMSen, zijn trouwens veel themes beschikbaar, die je zelf weer aan kunt passen, wat ook weer tijd kan besparen bij het maken van het uiterlijk van de site.

Op http://php.opensourcecms.com/scripts/show.php?catid=all&category=All+CMS+Demos staat trouwens een lange lijst van CMSen die je daar ook uit kunt proberen, zonder iets te hoeven installeren.

Laatst bewerkt:
Pff, ik heb al het nodige gelezen over MySQL/PHP en ben me ook aan 't verdiepen in diverse software, ook Access wat ook nog best geschikt blijkt voor het maken van databases.

Het enige stuk wat me écht nog niet helder is hoe ik een slimme zoekfunctie kan maken, eentje waarin je niet alleen één optie kan kiezen (bijvoorbeeld zoeken op singles) maar ook meerdere aan kunt vinken zodat je bijvoorbeeld alle albums én singles uit 2003 kunt zien, of alle girlband albums uit 2002 tot en met 2005.

Is dit iets wat bepaalde software ook kan? Is het met MySQL mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan