Database van Word-documenten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DigiTeacher

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 nov 2011
Berichten
2
Hallo,

Na enig zoeken op internet en dit forum, vond ik niet wat ik zocht dus stel ik bij deze mijn vraag in een nieuw topic. De situatie is als volgt:

Ik ben docent Nederlands. Elk jaar nemen mijn collega's en nu ook ik een 'literatuurtentamen' af. (VMBO 4, niveau Carry Slee e.d.)
We hebben een lijst van ca. 200 boeken en van die boeken zijn per boek drie vragen gemaakt. Om het even te visualiseren: in een ouderwetse archiefkast staat een gescheurde doos met halve A4-tjes met daarop getypte en zelfs handgeschreven vragen.
Elke leerling levert een lijst in met 6-8 boeken die hij getoetst wil hebben en dan begint voor ons een middag 'rapen' om voor elke leerling een aparte toets samen te stellen.

Uiteraard hoef ik hier niet te gaan uitleggen dat dit een erg achterhaald en omslachtig systeem is. Dat moet handiger -lees digitaal- kunnen. Maar waarmee?

Access? Een ander databaseprogramma? Ik weet niet wat ik niet weet en al helemaal niet waar ik moet zoeken.

Het hoeft geen geavanceerd programma te zijn, liever niet zelfs. Het is maar voor een keer per jaar, bovendien moeten mijn digibete collega's er ook mee kunnen werken. Zelf zag ik het zo voor me:
Leerling levert lijst in. Ik ga achter de computer zitten met de lijst op tafel, vink de 6-8 titels aan in het databaseprogramma, klik op 'afdrukken' en er komt voor een toets uit de printer rollen. Dat ik dit 26 keer moet doen, vind ik geen punt. Alles beter dan 26x langs 200 stapels papier lopen...

Overigens heb ik ook nog nagedacht over het digitaal toetsen, maar omdat de vragen open zijn, de computerlokalen overbezet en er sprake is van te bewaren examenmateriaal is dit geen optie.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Access is daar uitstekend geschikt voor maar ik denk dat een leuk Excel document ook al ruim voldoende is.
 
Het registreren is inderdaad gratis. Het gebruik van de software echter niet volgens mij.
 
Inderdaad is excel ook prima geschikt. Een database is soms beter, maar heeft als nadeel dat het onderhouden moet worden door iemand met de juiste kennis. Excel is vaak makkelijker. Access heeft wel als voordeel dat je redelijk eenvoudig een form kunt samenstellen zonder veel programmeren.

Voor het invoeren zou ik ook kijken naar een scanner en letterherkenning. Scheelt weer honderden velletjes over typen.
 
Nog even omhoog. Met een collega heb ik de mogelijkheden van Acces bekeken. De uitvoering met dit programma wordt erg omslachtig omdat het alleen zou kunnen als je alle bestanden ook weer koppelt aan de namen van leerlingen. Dat wordt zo'n enorme klus dat rapen nog sneller is.
Met Excel kwamen we er ook niet uit. En ja, tuurlijk, ik wil er best wat tijd in steken, maar het moet wel zo zijn dat het al met al efficiënter is om de computer te pakken. Ik zag met Acces al dat dit uuuuren gaat kosten.
Vooralsnog pak het het maar zo aan: ik Ctrl+F de naam van de schrijver in het Word-document, kopieer de vragen en plak die in een nieuw document. Dit doe ik dan zes keer per leerling... Ik heb 26 leerlingen, dus het is te doen, maar kan het echt niet sneller?
Iemand nog suggesties?
 
Dat denk ik wel en wil ik best naar kijken als je een voorbeelddocument kunt leveren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan