• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

database voetbaluitslagen: aantal doelpunten berekenen onderlinge duels

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frederik362

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2019
Hallo,

Ik heb een database gemaakt van de premier league. Daarmee wil ik van teams berekenen hoeveel keer er in een afgelopen x aantal duels dat ze speelden meer dan een aantal x doelpunten waren
Met deze formule ben ik in staat om van 1 team het aantal keer dat er 3 of meer goals in de afgelopen 20 duels waren te berekenen:
=ALS.FOUT(REST(SOMPRODUCT(GROOTSTE(+($E$1:$E1=E2)*(100*RIJ($J$1:$J1)+1*($K$1:$K1="ja"));{20;19;18;17;16;15;14;13;12;11;10;9;8;7;6;5;4;3;2;1}));100);0)

Wat ik nu graag zou willen is dat naast de criteria dat de ene ploeg de hele tijd dezelfde is, de hele wedstrijd hetzelfde moet zijn. Dus in plaats van dat er wordt gekeken naar de wedstrijden van bijvoorbeeld Arsenal in het algemeen, alleen naar de specifieke wedstrijd Arsenal - Leicester wordt gekeken. Ook zou ik graag de resultaten voor de return-wedstrijd, dus Leicester - Arsenal krijgen.
De tabel ziet er als volgt uit:
Premier League goals.png
Ik zou de resultaten graag in kolom T en U krijgen

Als iemand iets zou weten over hoe dit moet of mij op de juiste weg zou kunnen sturen zou ik erg dankbaar zijn.

...of mij op de juiste weg zou kunnen sturen...
Plaats s.v.p. een Excel-bestand. De gebruikte formule lijkt me al vreselijk ingewikkeld opgezet.

Vena: dit is wel degelijk een andere vraag dan die ik daar stelde, en dus leek het me een goed idee om een nieuw bericht voor deze aparte vraag te openen. In mijn eerste bericht vroeg ik slechts om een filter waarmee ik teams apart kon houden. Nu vraag ik om een formule waarmee ik iets in één keer kan berekenen.

AlexCel: Sorry, dat was inderdaad handiger geweest, bij deze reactie zit het document waar het over gaat (werkblad 2). De formule is inderdaad ingewikkeld, maar omdat ik redelijk onhandig ben met excel was de enige manier waarop ik de eerste berekening gedaan kreeg via een zoektocht op internet. Daar vond ik deze formule en hij werkte gelukkig.

Bijlagen

Kleed het bestand s.v..p. eens een beetje uit en/of verberg kolommen die niet nodig zijn, dit is nogal afschrikwekkend en onoverzichtelijk voor de gemiddelde helper.

Vul daarna (handmatig) het bestand aan voor enkele rijen met de verwachte resultaten. Bij voorkeur inclusief een toelichting WAAROM je deze uitslag verwacht.

Kijken we dan verder.

Laatst bewerkt:
AlexCel: Bedankt voor je reactie, bijgevoegd bij dit bericht zit een voorbeelddocument met enkele wedstrijden waarin staat uitgelegd wat ik graag zou willen. Ik hoop dat dit helpt.

Bijlagen

Voorbeeld is een stuk duidelijker en overzichtelijker, het probleem echter is complexer dan op het eerste gezicht lijkt :confused:

Maar: met een tweetal hulpkolommen kom ik een heel eind denk ik. Bekijk maar eens.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vena: dit is wel degelijk een andere vraag dan die ik daar stelde, en dus leek het me een goed idee om een nieuw bericht voor deze aparte vraag te openen.

Het idee is wel goed maar het is vrij onbeschoft om dan niet te reageren op de suggesties in jouw andere vraag.

Laatst bewerkt:
Vena: Fijn dat je er even naar hebt gekeken. Tot nu toe lijkt het eerste deel van de twee hulpkolommen zijn functie te verrichten dus dat is mooi. Het lijkt echter zo te zijn dat hulpkolom 2 in plaats van het aantal keer => 3 doelpunten van de afgelopen wedstrijd, het aantal doelpunten van de huidige wedstrijd wordt laten zien. Zelf heb ik niet genoeg verstand van Excel om te weten waar het verkeerd gaat, maar misschien dat jij of iemand anders er nog eens naar zou kunnen kijken?

Klopt, tweede hulpkolom laat doelpunten zien van huidige wedstrijd em die van laatste 5 wedstrijden.. Niets mis mee lijkt me...

De AANTALLEN.ALS in kolom G bepaalt hoeveel van de onderlinge wedstrijden groter of gelijk aan 3 doelpunten hadden.

AlexCel: oeps, dat had ik even verkeerd gezien. Heel erg bedankt, je oplossing lijkt precies te doen wat ik nodig had.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan