Database voor werkinstructiekaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

huijb

Supermoderator
Forumleiding
Supermoderator
Lid geworden
19 dec 2001
Ik ben bezig met de voorbereiding voor het maken van een database van een werkinstructiekaart. Een werkinstructiekaart is een verkorte uitgave van een MSDS (Material Safety Data Sheet) zie bijgevoegd bestand. In een MSDS zijn de gevaren, risico's, preventie te vinden die toebehoren aan een stof. Voor de opbouw had ik het volgende in gedachten;
Tabel Stof met onderstaande velden;

• Verschijningsvorm
  • Merknaam
  • Samenstelling
  • CAS nummer
  • UN nummer
  • Toxicologisch

Tabel Brand met onderstaande velden;

• Risico
  • Preventie
  • EHBO / BHV

Tabel Inademen

• Risico
  • Preventie
  • EHBO / BHV

evenzo voor de tabellen huid, ogen en inslikken.

Ook is er nog een tabel gevaar die de volgende velden bevat;
Tabel Gevaar

• R-zinnen
  • S-zinnen
  • Opslag
  • Persoonlijk
  • Milieu
  • Overig

Nu de vraag, zit ik met deze opbouw in de juiste richting of ga ik de verkeerde kant op?
Zelf heb ik een vermoeden dat de tabellen waarin repeterend Risico, Preventie en EHBO / BHV voorkomt niet de juiste route is.

Bekijk bijlage Werk Instructie Kaart BLANCO.xls

Laatst bewerkt:
huijb,

zelf ben ik buiten mijn functie als operator ook veiligheids-coordinator.
hier heb ik veel met dit soort formulieren te maken.
voor mijn gevoel ziet dit er goed uit, ik heb geen idee of hier ook standaard indelingen in zijn.
ik weet niet of je veel van dit soort lijsten moet maken, maar als het er veel zijn zou ik eerder aan access denken.
als er iets veranderd kan je het met een kleine aanpassing weer uitprinten(rapportstijl).
in excel krijg je zoveel tabbladen.

Groeten Perry

Uitgangspunt is ook Access, vandaar ook deze sectie :)

sorry niet verder gekeken dan mijn neus lang is, zag een excel bestandje van daar.
als ik je layout bekijk, is dit volgens mij wel een goede indeling.
zou je graag helpen om een access file op te bouwen, maar ben zelf nog maar kort mee bezig.

Groetjes Perry

Je Excel voorbeeld is een opzet die je zo niet in Access kunt maken. Ik zie althans geen structuur in de blokken. Als ik naar je voorbeeld tabellen kijk, zit daar ook minstens één doublure in: de tabellen [Brand] en [Inademen] zijn identiek. Dat is dus één tabel met een extra veld (Type o.i.d.).
Je moet voor je tabellenopzet eerst vaststellen wat de hoofdtabel is. Als een Werkinstructie altijd uit dezelfde gegevens bestaat, en als elke groep gegevens exact één keer voorkomt, is er geen winst om daar aparte tabellen voor te maken; alles kan dan, mits het aantal velden minder dan 255 is, binnen één tabel blijven. Heb je veel waarden die terugkomen, dan maak je daar opzoektabellen voor. Die gebruik je op je formulier om makkelijker in te voeren. Maar ik vermoed dat er een hoop variabele teksten zijn, en dan heeft dat minder zin.
Anders wordt het als een groep gegevens vaker aan een instructie moet worden gehangen; dan is het handiger om daar aparte tabellen voor te maken. Maar vooralsnog lijkt een kaartenbakopzet de meest logische.

Inderdaad is de tekst zeer variabel, immers, de kenmerken van elke stof zijn ook variabel. Wat bedoel je precies met een "kaartenbakopzet" in relatie tot Access?

Vroeger had je programma's als dBase III, die met één tabel werkten. Een database was dan een digitale kaartenbak, vergelijkbaar met een telefoonklapper. Alle informatie (velden) stond dus in één tabel. Access ondersteunt meerdere tabellen, die kunt koppelen. Daarmee kun je uitgebreidere verbanden leggen. Maar soms is dat dus niet nodig, jouw verhaal klinkt mij als een kaartenbak opzet.

Dan ga ik dat eens als uitgangspunt nemen. Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan