Database zonder relaties veranderen in database met relaties???

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Ik heb een database gemaakt voor het organiseren van evenementen/beurzen. Deze DB bestaat uit 1 tabel. Op zich is dit geen probleem wanneer je 1 evenement organiseert. Maar het we organiseren meerdere evenementen. Ik heb deze DB met alle gemaakte queries, overzichtlijsten en schakelbord allemaal goed in elkaar gezet.

Het probleem is echter nu dat er inderdaad gewerkt wordt met meerdere evenementen. Doordat ik met 1 tabel werk kan ik dus niet een bedrijf laten deelnemen aan meerdere evenementen b.v. een evenement in Apeldoorn en aan een evenement in Utrecht.

De onderlinge relaties tussen tabellen begrijp ik niet goed kan iemand mij helpen om onderstaande tabel op te splitsen in meerder tabellen zodat ik een bedrijf deel kan laten nemen aan meerdere beurzen en dat een bedrijf voor 1 beursevenement ook eventueel meerdere vacturen kan krijgen i.v.m. na bestellingen. Onderstaand geeft een overzicht van datgene wat ik nu in de tabel (alles gegevens staan dus in 1 tabel) heb staan. Voor het gemak heb ik ze geprobeerd in te delen in verschillende groepen (vet gedrukt). Alles achter de dubbele punt zijn de velden in de tabel!

a) bedrijfsgegevens: Bedrijfsnaam, Adres, Postcode, Telefoon, e-mail enz.
b) contactpersonen bedrijf: Voornaam, Achternaam, Aanhef, Titel enz.
c) eventuele deelname: wel geinterresseerd, niet geinterressseerd, Ja wel standhouder, nee geen standhouder
d) Beursgegevens: naam beurs, datum beurs enz.
e) Beursexposanten: stand nummer, deelnemers pasjes, Lengte en breedte van de stand enz.
f) Exposanten benodigheden: Aantal afgenomen tafels, aantal afgenomen stoelen, aantal afgenomen vloerbedekking per m2 enz.
g) Financieel: Prijs tafel per stuk, prijs stoel per stuk, prijs vloerbedekking per m2
h) Betaling: Ja betaald, Niet betaald, Betaald per bank, betaald contant, Gratis, Vervallen
i) Factuur: factuurnummer, totaal bedragen incl., totaal bedragen excl.

Kan iemand mij vertellen hoe ik vanuit mijn ene tabel meerdere tabellen kan maken en hoe deze relaties onderling ingesteld moeten zijn??? Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Dirk

Dirk,

ik wil niet vervelend zijn maar we hebben het zo te zien over een toepassing die commercieel gebruikt wordt.
Tis niet de bedoeling om gratis hulp te vragen voor commerciele toepassingen.

FESTER

Het is niet commercieel bedoeld, maar het is voor eigengebruik. Als iemand het over kilometer vergoeding heeft, of over factureren dan wordt dit ook gebruikt voor een bedrijf. Commercieel is dat je er geld op verdient ik verdien met het gebruik van access geen geld. Maar wanneer ik hier op afgerekend wordt prima echter is dit wel jammer, maar toch bedankt voor je reactie.

tabel analyseren

Voor jouw vraag is een wizard in Access opgenomen:
In het menu extra, analyseren, tabel, vervolgens stappen volgen.

Met de wizard kun je inderdaad je ene tabel opspitsen in meerdere tabellen. Je zult daarna wel je queries, formulieren etc. moeten gaan aanpassen aan de nieuwe situatie. In de praktijk betekent dat dat je een nieuwe toepassing aan het maken bent.

Overigens staat in de huisregels (http://www.helpmij.nl/forum/register.php?hr=ja) van helpmij niets over het geen hulp mogen bieden als een toepassing voor commerciele doeleinden gebruikt wordt. Dat is dus niet verboden.

Heb de wizard gebruikt, maar ik begrijp de gedachte erachter niet. Wil iemand mij op weg helpen?

De wizard helpt je bij het normaliseren van je datamodel. Over normaliseren is veel te vinden op internet, bijvoorbeeld:
http://www.phphulp.nl/php/tutorials/3/150/
http://home.student.utwente.nl/s.p.ekkebus/portfolio/files/Paper_DB_normalisation.pdf
http://www.sum-it.nl/cursus/dbdesign/hollands/logis010.php3
http://home.planet.nl/~digihans/pc_help/access/tabel_query.htm

Normaliseren doe je om te voorkomen dat gegevens dubbel in je database komen te staan en om te voorkomen dat je waarden met een betekenis in je tabel sleutels hebt staan.
Je bent er inmiddels zelf achter gekomen dat je van dat soort zaken ontzettend veel last kunt krijgen, anders had je dit topic niet gestart.

Een goede access toepassing betekent dat je een behoorlijk strakke werkwijze moet hanteren bij het maken van die toepassing.

Stap 1.
Zoek uit wat er uit je toepassing moet komen (rapporten, windows etc.). Dit bepaald voor een heel groot deel wat er in je tabellen opgeslagen moet worden.

Stap 2.
Ontwerp je datamodel, bepaal welke tabellen je nodig hebt en wat de relaties tussen de tabellen zijn. In deze stap zit het normalisatie proces.

Stap 3.
Nu start je access pas op. Zet de tabellen en hun relaties in access.

Stap 4.
Ontwerp en bouw je formulieren.

Stap 5.
Ontwerp en bouw je rapporten.

Stap 1 en Stap 2 zijn verreweg de belangrijkste stappen. Doe je die niet goed dan heeft dat gevolgen voor je toepassing die later moeilijk (lees met veel werk) nog te veranderen zijn.

hoe de wizard werkt

hoi,

hou rekening met bovenstaand commentaar, queries etc. zal je opnieuw moeten gaan maken....

Zorg dat je een redelijk goed gevulde tabel hebt. Dit zal Access gebruiken om het "normaliseren", het opdelen van de tabel in een relationeel database model, te starten. Access kijkt naar de tabel en zal zelf met een voorstel komen.

Start de wizard en klik alleen op verder, verder, verder, en vervolgens wordt het resultaat voorgesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan