• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kristinho

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
20
met DBSOM() en DBPRODUCT() is het mogelijk om records die aan een bepaalde voorwaarde voldoen, op te zoeken en op te tellen / te vermenigvuldigen.

Bestaat er ook iets dergelijks voor informatie die steeds in één cel is gecodeerd?

Dus een simpel voorbeeld:

Ik heb de volgende informatie:

in cel A1: VR08102417900A (vrijdag 24 okt 2008 was de omzet 179,00 euro op product A)
in cel A2: ZO08102628365B (zondag 26 okt 2008 was de omzet 283,65 euro op product B)
in cel A3: ZO08102606715B (zondag 26 okt 2008 was de omzet 67,15 euro op product B)

ik wil nu bijvoorbeeld met één formule de totaalomzet op zondag laten berekenen.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt,
Kris
 
met DBSOM() en DBPRODUCT() is het mogelijk om records die aan een bepaalde voorwaarde voldoen, op te zoeken en op te tellen / te vermenigvuldigen.

Bestaat er ook iets dergelijks voor informatie die steeds in één cel is gecodeerd?

Dus een simpel voorbeeld:

Ik heb de volgende informatie:

in cel A1: VR08102417900A (vrijdag 24 okt 2008 was de omzet 179,00 euro op product A)
in cel A2: ZO08102628365B (zondag 26 okt 2008 was de omzet 283,65 euro op product B)
in cel A3: ZO08102606715B (zondag 26 okt 2008 was de omzet 67,15 euro op product B)

ik wil nu bijvoorbeeld met één formule de totaalomzet op zondag laten berekenen.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt,
Kris

Zeker als de cellen dezelfde grootte hebben kan je ook een matrixformule gebruiken.
Matrixformules sluit je af met CTRL-SHIFT-ENTER.

=SOM(ALS(LINKS(A1:A3;2)<>"ZO";0;--DEEL(A1:A3;9;5)))
=SOM(ALS(RECHTS(A1:A3;1)<>"B";0;--DEEL(A1:A3;9;5)))

De 1e formule berekent het totaal van de artikelen van zondag.
De 2e formule berekent het totaal van het product B.

In beide gevallen is het antwoord: 35080.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Code:
=SOM(ALS(LINKS(A1:A3;2)<>"ZO";0;[COLOR="Red"][B]--[/B][/COLOR]DEEL(A1:A3;9;5)))
Roncacio,

Ter lering en vermaak?
Wat is het effect van de '--' voor de DEEL functie.
Wim
 
Code:
=SOM(ALS(LINKS(A1:A3;2)<>"ZO";0;[COLOR="Red"][B]--[/B][/COLOR]DEEL(A1:A3;9;5)))
Roncacio,

Ter lering en vermaak?
Wat is het effect van de '--' voor de DEEL functie.
Wim

Door de -- worden de waardes gezien als getal.
Zou je de -- niet zetten dan blijven ze gezien worden als tekst en blijft het antwoord 0. Probeer maar.
Zet je 1 - dan is het een negatief getal.

Ik ben zelf ook niet te spreken over de zoekfunctie binnen het forum.
Persoonlijk zal ik niet zo gauw verwijzen naar een site en "zoek daar maar verder", maar dat moet iedere helper voor zich weten.;)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ik ben zelf ook niet te spreken over de zoekfunctie binnen het forum.
Persoonlijk zal ik niet zo gauw verwijzen naar een site en "zoek daar maar verder", maar dat moet iedere helper voor zich weten.;)

Ik wel (heel vaak toch). Zoek je op goede zoektermen, want soms moet je daar wel wat proberen.
 
Ik wel (heel vaak toch). Zoek je op goede zoektermen, want soms moet je daar wel wat proberen.

Persoonlijk google ik liever op Engelstalige sites omdat je precies kunt zien wat je moet hebben. Bovendien hoef je dan niet door pagina's te worstelen om te vinden waarna je op zoek bent.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Persoonlijk google ik liever op Engelstalige sites omdat je precies kunt zien wat je moet hebben. Bovendien hoef je dan niet door pagina's te worstelen om te vinden waarna je op zoek bent.

Ik ook, tenzij ik weet dat ik de vraag (recentelijk) nog opgelost heb op het forum, dan zoek ik het even op.
 
Ik ook, tenzij ik weet dat ik de vraag (recentelijk) nog opgelost heb op het forum, dan zoek ik het even op.

Doe ik ook.:thumb:
Dan loopt onze werkwijze toch veel meer overeen dan van te voren gedacht.:thumb::D

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
dank

Beste Allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor de reactie(s). De matrixfunctie op zich kende ik, maar dat van die -- had ik ook nog niet eerder gezien.

Ik heb wel gelijk een vervolgvraag:


stel dat die codes niet enkel in kolom A staan, maar bijvoorbeeld ook in kolom B en C. Hoe kan ik e.e.a. dan gemakkelijk aanpakken? Want gewoon A3 vervangen door B3 (C3) werkt blijkbaar niet...
 
Beste Allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor de reactie(s). De matrixfunctie op zich kende ik, maar dat van die -- had ik ook nog niet eerder gezien.

Ik heb wel gelijk een vervolgvraag:


stel dat die codes niet enkel in kolom A staan, maar bijvoorbeeld ook in kolom B en C. Hoe kan ik e.e.a. dan gemakkelijk aanpakken? Want gewoon A3 vervangen door B3 (C3) werkt blijkbaar niet...

Ik neem aan dat je afgesloten hebt met ctrl-shift-enter.
Onderstaande code kijkt ook in de B en C-kolom.

Code:
=SOM(ALS(RECHTS(A1:C3;1)<>"B";0;--DEEL(A1:C3;9;5)))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
oh ja, het werkt wel; het komt door een foutmelding in een andere cel in mijn database.

Thanks!!
 
Door de -- worden de waardes gezien als getal.
Zou je de -- niet zetten dan blijven ze gezien worden als tekst en blijft het antwoord 0. Probeer maar.
Zet je 1 - dan is het een negatief getal.

Ik ben zelf ook niet te spreken over de zoekfunctie binnen het forum.
Persoonlijk zal ik niet zo gauw verwijzen naar een site en "zoek daar maar verder", maar dat moet iedere helper voor zich weten.;)

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Bedankt voor de uitleg, en wat een leuke gesprekken kan je dan krijgen op het forum:p


Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan