• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

database

Status
Niet open voor verdere reacties.

armandp

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2015
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik wil graag een bestand maken waarin ik enerzijds met behulp van gegevensvalidatie een keuzelijst maak van bijvoorbeeld artikelnummers.
Vervolgens wil ik dat na selecteren hiervan in een vlak eronder de beschrijving hiervan komt te staan. De keuzelijst zal ongeveer 100 artikelnummers bevatten.

De keuzelijst is geen probleem, maar hoe krijg ik het voor elkaar dat de uitleg automatisch verschijnt?

MvG

Armand Penders

Hoi,
Ik ben een beetje in de war, de titel van uw vraag is database, maar gepost onder excel. (excel is geen database)
Tweede opmerking 100 artikelnummers in een keuzelijst is echt wel veel, normaal gezien zou je zoekfunctie moeten inbouwen.
Derde opmerking, heb je een facturatieprogramma in gedachten, dan zou ik u aanraden in een database te werken en niet in excel.
Vierde opmerking, een voorbeeldbestandje (zonder gevoelige informatie) zegt meer dan duizend woorden.
Hierbij een link naar een kleine snipet ( waarvan ik denk dat dit is wat je bedoelt (het is een exebestandje met access als backend) Maak je geen zorgen zitten geen beestjes in;), laat gerust maar een paar duizend virusprogramma's overlopen.
Greetz
http://s000.tinyupload.com/?file_id=00737292999274423444

laat gerust maar een paar duizend virusprogramma's overlopen.
ééntje is al voldoende. "vb.exe is onveilig en in quarantaine geplaatst." :p

Ik denk dat het wel een excelvraag is. Maar met een misleidende titel.

Het meest voor de hand liggend is om hiervoor Vert.Zoeken te gebruiken.
Zie voorbeeldje

Bijlagen

@VenaA,
Sorry, ik kan niet volgen, ik heb alleen maar goede bedoelingen en ik probeer alleen maar te achterhalen wat armandp probeert te bereiken???? en mijn vb is zeker veilig.

@gast0660, is een standaard melding van Norton als je een onbekende .exe uitpakt. Vanuit quarantaine terug plaatsen en vervolgens scannen geeft aan dat het wel veilig is. Wat natuurlijk geen enkele garantie is. Aangezien bijna niemand weet wat de .exe werkelijk doet.:d

@VenaA, Norton houdt zelf uw schoonmoeder tegen (Sorry, Belgisch woord voor mother in law) Het Nederlandse woord ken ik niet.;):confused::p:p. Maar wees gerust ik heb alleen goede bedoelingen.
Greetz

hallo,

Ten eerste mijn excuses voor het foutief vermelden van de titel, dit had inderdaad beter gekund.
Ik ben nog niet zo bekend met excel maar dankzij dit forum toch al aardig op weg.

Wat betreft formulering: Laat mij mijn bedoeling uitleggen,

Ik werk in de drankenindustrie en werk veel met grondstoffen. De laatste tijd hebben wij veel nieuwe medewerkers gekregen en vragen vaak aan ons waarvoor een bepaalde grondstof dient of wat het is.
Mijn bedoeling was om een bestand te maken waar een medewerker een artikelnummer van een grondstof kan invoeren en dat daaronder automatisch de uitleg verschijnt.

Kan zijn dat andere software zich hier beter voor leent, dan verneem ik dit graag (met uitleg :)).

MvG
Armand

Hallo,

Ben met behulp van voorbeeld aan het proberen om het voor elkaar te krijgen, maar tot dusver is het niet gelukt.
Zit voornamelijk in de knoop met de formules voor het verticaal zoeken.
Mocht u mij hier wegwijs in kunnen maken dan verneem ik dit graag.

Gr
Armand

Plaats je eigen bestandje. Dan wordt er wel gekeken of het in te passen is.

Ik zie nergens een poging waar gegevensvalidatie voorkomt en nergens iets van een vert.zoeken waardoor het niet lukt.

Gebruik <F1> om de syntax van een formule te begrijpen.

PHP:
=VERT.ZOEKEN(C2;Artikelen!A:B;2;0)

@dotchie

Je kunt beter suggesties hier in het forum uploaden. Na verloop van tijd verwijdert ieder externe site de bestanden en wordt deze draad, inclusief jouw geniale suggesties, waardeloos voor anderen met soortgelijke vragen.

Ik zou niet onnodig moeilijk doen in Access, voor zoiets simpels waarvoor Excel uitstekend geëquipeerd is.

Bijlagen

@snb, mooi gedaan het excel bestandje. Maar volgens mij is excel een rekenblad en een lijst met producten hoort nog altijd thuis in een database.maar goed dit is mijn mening.
Een tweede reden is de beveiliging. Ik heb in het bedrijf waar ik werk al ontelbare keren excel bestanden moeten herwerken of proberen om te zetten naar access (de nachtploegen maken er graag een zooitje van:confused:) Als ik uw oplossing zou gebruiken staat vannacht (nachtploeg) de uitleg van de rode wijn bij de aspartaan, vandaar.
En inderdaad het is beter iets in helpmij te uploaden. Als jij een oplossing weet om iets groter dan 100 kb hier te krijgen dan ben ik een en al oor.
Greetz

Probeer het eens uit met jullie nachtploeg.

Bedankt voor het extra argument: wat in een Excelbestand van 13kb kan heeft blijkbaar in Access > 100Kb nodig.

Excel is 'iets' meer dan een telraam (de funkties VlookUp, etc. zitten er bijv. niet voor niets in).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het heeft even geduurd maar het is eindelijk gelukt, wederom met de hulp van jullie.
Probleem was het begrijpen van de formule van verticaal zoeken. Na wat leeswerk en de voorbeelden van jullie te bestuderen is het gelukt.

Nogmaals bedankt.:thumb:

Gr
Armand

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan