databaseprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

supermark

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
21
Hallo
ik wil een database maken met gegevens over personeel.
In dit bestand wil ik bijhouden wat de mutaties zijn(tw uitstroom of doorstroom)
Als bron gebruik ik een excelbestand welke wordt geimporteerd.
In dit bestand komen ook mensen voor met dezelfde achternaam.
Het personeel werkt verspreidt over 3 locaties, totaal 900 personen.(staat aangegeven in excelbestand)
Elke medewerker heeft een uniek personeelsnummer.
Dit nummer is niet bij degene die in de database mag muteren bekend.
De bedoeling is dat dmv het ingeven van de achternaam een lijst van alle personeelsleden verschijnt die aan die achtenaam voldoen.Tevens wordt de bijbehorende locatie zichtbaar evenals de voornaam en huidige leidinggevende.
Nu wordt het mogelijk om bij de juiste persoon de mutatie aan te geven.
Het record dient vervolgens te worden opgeslagen.
Wie kan mij opweg helpen.
 
hallo guus

Laat ik beginnen met aangeven wat me wel is gelukt:
Het importeren van een excelbestand.
Ik heb echter te maken met 3 excelbestanden (1 per locatie)
die dus allemaal in dezelfde tabel moeten worden geplaatst
Is dit mogelijk of niet, zoniet hoe kan ik dit dan oplossen.
Het maken van een tabel met de mutatie lukt ook (met de mogelijkheid om
evt mutaties toe te voegen / te verwijderen).
Tot zover ben ik inmiddels gekomen. (ik begrijp dat dit voor de kenner peanuts is).
Hoe krijg ik de volgende stap: het ingeven van de achternaam zodat er een lijst
verschijnt met die namen die eraan voldoen, vervolgens het ingeven van de locatie.
(deze volgorde kan ook omgedraaid worden realiseer ik me).
 
Hallo supermark,

dat importeren van je persoonsgegevens, is dat een eenmalig gebeuren?
Of dient dat regelmatig te gebeuren (gegevens willen nogal eens muteren)?
Zo ja, wat weet je van VBA?

Groet,

Tardis
 
Hallo Tardis

Het importeren zal vaker voorkomen. Het is inderdaad zo dat de persoonsgegevens(kunnen) wijzigen.Voor wat betreft mijn kennis van VBA; ik heb ooit eens iets in excel
gemaakt, waarbij dmv het invoeren van gegevens via een formulier er een bestand werd opgebouwd.
Vanuit dit bestand kon ik diverse rapportages maken (ook mbv VBA).

Grt

Mark
 
Dan ben je het beste af met een import via VBA code.
Als je dan weet op welke lokatie een Excel bestand betrekking heeft, kun je meteen de lokatie opnemen en in je Access tabel zetten.
Daarvoor gebruik je dan het beste een formulier, met een keuzelijst waarin alle lokaties staan.

Qua opzet ziet het import verhaal er dan zo uit:

- open het formulier
- kies een lokatie
- importeer door op een knop te drukken

VBA code qua opzet:

- importeer nieuwe gegevens
- importeer of wijzig bestaande gegevens (afhankelijk van of je wel of niet historie wilt
bijhouden, bijvoorbeeld vroegere NAW gegevens)

Om te bepalen of een gegeven gewijzigd is, moet je regels definieren.
Daarnaast moet je bestaande gegevens in Access 1 op 1 kunnen vergelijken met gegevens in je Excel bestanden.
Verder sppelt nog mee of je Excel bestanden alleen nieuwe gegevens en wijzigingen bevateen of alle gegevens.

Voorlopig genoeg stof tot nadenken lijkt me.

Groet,

Tardis
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan