• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datedif

• Onderwerp starter Onderwerp starter mimil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mimil

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2014
Bestaat de functie =DATEDIF() ook in Excel 2003 nederlandse versie ?
ik vindt ze niet terug, ook niet als ik ze in de formulebalk invoer.
Heeft ze soms een andere benaming ?
bedankt

blijkbaar kun je met die functie, jaren, maanden en dagen berekenen tussen twee data. dus de ouderdom bepalen van een persoon. Zou nuttig zijn in mijn stamboom om de juiste ouderdom te bepalen.

=DATEDIF(A1;B1;"Y")&"jaren"&DATEDIF(A1;B1;"ym")&"maanden"&DATEDIF(A1;B1;"md")&dagen"

A1 en B1 respectievelijk geboortedatum en overlijdensdatum
Op youtube enkele voorbeelden gevonden doch allen in het engels

De functie datedif() is in het Engels. In het Nederlands is het dus datumverschil()

Laatst bewerkt:
Dank u "Krolik" , die functie vindt ik terug
en het werkt

Bedankt
Mimil

Hoe moet ik mijn probleem sluiten ?

Krolik,

Wat als de vroegste datum (geboorte datum, wat in mijn stamboom voorkomt) voor 1900 ligt, ??
Is daar een mouw aan te passen ?

mimil

Is er een oplossing voor berekeningen van =DATUMVERSCHIL() ,of in het engels : =DATEDIF() voor data voor de begindatum 1900 ?
BV: van 5/5/1790 tot 6/4/1820. Op oude overlijdens brieven staat de overlijdensdatum en de ouderdom: 78 jaar 3 maanden en 7 dagen, maar geen geboortedatum. Hoe kan ik dan vlot de juiste geboortedatum berekenen?
mimil

hallo Pasan,
ik kom op 25-10-1771 uit

ps ik doe er eerst 2000 jaar bij dan voer ik de bewerking uit en dan trek ik ze er weer af

doet deze functie het zelfde?
start is dan de cel met daarin de datum waarvan je de opgegeven jaren, maanden, dagen wil aftrekken
j is de cel met jaren
m is de cel met de maanden
d is de cel met de dagen

typ in een andere cel "=verjaardag(start;j;m;d)

Code:
Function verjaardag(start As Date, j As Integer, m As Integer, d As Integer)
 verjaardag = Format(DateSerial(Year(start) - j, Month(start) - m, Day(start) - d), "dd-mm-yyyy")
End Function

Laatst bewerkt:
Pasan,
die laatste functie doet het perfect.
hij rekent zelfs goed door de 1900 schrikkeljaar bug heen.
je moet dan wel de start datum als tekst ingeven.
anders maakt hij toch weer die beroemde fout .
(dat excel denkt dat 29-2-1900 bestaat)

Laatst bewerkt:
Bij mij kan ik ook gewoon een datum invoeren van na 1-1-1900 in de start.
Een vroegere datum wordt zowiezo als tekst weergegeven in de start cel
De UDF werkt alleen tot 1-1-100 jaartal als uitkomst, dus als je 1855 als jaartal hebt kun je hier geen 1856 of meer jaren van aftrekken de uitkomst ligt bij mij dan opeen boven 1900
En dan bestaat nog de telling van voor 1600 zoals de Romeinen telden :rolleyes: de zogenaamde juliaanse kalender en niet zoals nu de Gregoriaanse kalender.
Ik ben niet op de hoogte of je met deze verschillende kalenders rekening zou moeten houden. Maar strikt genomen klopt deze UDF dus niet met een uitkomst van voor eind 1500(dacht ik tenminste)

Laatst bewerkt:
oo kijk die had ik niet geprobeerd was gefocust op het aftellen, dankjewel

heb vandaag geprobeerd om het via vba op te lossen maar dat is me niet gelukt de eenvoudigste oplossing is om te zorgen dat start cel als tekst wordt gelezen (altijd)
met een combi van de TEKST formule en de UDF is dat op te lossen
@sylvester-ponten mee eens?

Code:
=verjaardag(TEKST(D10;"dd-mm-jjjj");E10;F10;G10)

en om het duidelijker te maken of je op wil optellen of aftellen heb ik de UDF ietsje aangepast zodat je nu een min voor de jaren maanden en dagen moet zetten als je wilt aftellen
als je wil optellen zet je gewoon een getal neer

Code:
Function verjaardag(start As Date, j As Integer, m As Integer, d As Integer) As String
 verjaardag = Format(DateSerial(Year(start) + j, Month(start) + m, Day(start)) + d, "dddd-dd-mmm-yyyy")
End Function

Laatst bewerkt:
aan pasan en sylvester-ponte,

Heb met belangstelling jullie conversatie gevolgd.
ik zal uw oplossingen eens toetsen aan mijn oude overlijdens brieven.
Alvast bedankt.

mimil

Sylvester Ponten helemaal goed. Top gedaan, zat ik toch in de buurt met de check of Start een IsDate was of IsNumeric en dan +1 mijn fout was om Start as date te declareren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan