• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum als aangepaste celeigenschap met volgnummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarinusPJ

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2013
Berichten
62
Ik heb een postboek waarin een kolom gevuld wordt met volgnummers per ingekomen poststuk.
Het volgnummer is nu opgebouwd als jj mm nr, bijvoorbeeld 15 10 001. Zo ziet de belanghebbende in 1 oogopslag in welke periode een stuk is binnengekomen.
Het nummer wordt nu handmatig ingevoerd. Is het met een aangepaste celeigenschap mogelijk om jj mm als standaard weer te geven zodat alleen het nummer moet worden ingevoerd?
 
ik weet niet of dat met cel eigenschappen is op te lossen maar met vba is dit een mogelijkheid.
Deze code werkt in dit geval als in de 1e kolom een geactiveerde cel verlaten word.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
On Error Resume Next 
Application.EnableEvents = False 
  If Target.Cells.Count = 1 Then
   If Not Intersect(Target, Columns(1)) Is Nothing Then
    If Target.Value <> "" Then Target.Value = Format(Date, "yy-mm") & " " & Target.Value
   End If
  End If
Application.EnableEvents = True
End Sub
 
Aangepaste celopmaak zetten op 00 00 000
Uiteraard verandert dit niets aan de ingetikte waarde uit je voorbeeld 1510001, maar die zal je zien als 15 10 001
 
Ik denk niet dat je dit wil met celopmaak: hoe zien de in deze maand ingevoerde nummers er volgende maand dan uit ?
 
De volgnummers lopen gewoon door ongeacht de datum die er voor staat. 15 10 001 wordt gevolgd door 15 10 002, 15 11 003. Jaar en maand zijn enkel om direct te zien in welke periode een stuk is binnengekomen. Misschien moet ik hier toch een andere oplossing voor vinden. Ik ga wel klussen met de oplossing van passen. Wordt helaas pas na het weekend. Alvast bedankt.

Groeten,
MarinusPJ
 
misschien heb je hier iets aan: met een "Tabel"
je hoeft alleen het nummer in te vullen onderaan de tabel. de B kolom kolom kun je natuurlijk verbergen.

het probleem is echter dat als in de volgende maand komt dat de datums allemaal op de volgende datum komen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld met Tabel.xlsx
    9 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
deze lijkt me beter met een vaste "voorloop Waarde"
 

Bijlagen

  • voorbeeld met Tabel en vaste voorloop waarde.xlsx
    9 KB · Weergaven: 53
Dank je wel sylvester, ik ga er zo snel mogelijk mee aan de bak. Probleem is dat ik thuis geen Microsoft spullen heb, moet echt op maandag wachten...
 
Dank voor de reacties, die met de vba van pasan is veelbelovend, maar geeft 15-10 als datum. Daar moet natuurlijk de datum van invoer zijn. Deze datum mag ook niet veranderen als het document later weer geopend wordt. Zit hier nog een optie?
 
je wilde toch het jaartal en maand in beeld hebben? en het is nog steeds jaartal 15 en maand 10, 1maal ingevoerd blijft de datum staan.
als je een andere datum waarde in beeld wil moet je "yy-mm" aanpassen in bijv:
Code:
Format(Date, "dd-mm-yy") & " " & Target.Value
 
Laatst bewerkt:
Oeps, dat krijg je ervan als je je laat opjagen. Momenteel is het een gekkenhuis op het werk en thuis beschik ik niet over Office. Excuseer!
Tuurlijk pasan, je hebt helemaal gelijk, yy mm is inderdaad de bedoeling. Dit werkt als een speer.
Uiteraard heb ik naar alle reacties wel geprobeerd, die van sylvester-ponte werkt ook prima, maar heeft als nadeel dat inkomende stukken in de volgende maand doorgaan met de verwijzing naar A1. Evenzogoed een bestand dat mijn archief ingaat, je weet maar nooit. :thumb:
Allen bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan