Datum als onderdeel van id nummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

lammertc

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2002
Hallo,

Ik zit met een probleem
Ik wil in een database een id veld maken wat is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

-Jaar 4 cijfers
-Maand 2 cijfers ( dus 01,02 enz)
-Waarde uit autonummering

De uitkomst wil ik d.m.v. een query op een formulier als één veld laten zien, en hierop kunnen laten sorteren.

Nu heb ik in de tabel een regel gemaakt,
Gegevenstype: Datum/Tijd
Notatie: Korte datumnotatie
Invoermasker: 0000/99
Standaardwaarde: Year(Date())&Month(date())

Ik krijg een foutmelding "er is een fout Typen komen niet overeen. opgetreden in de standaardwaarde.

Kan iemand mij een simpele oplossing geven, want ik zie het even niet!

Hoi Kayle

Voor jou misschien simpel, voor mij onleesbaar, deze link
Ik werk met Access XP, en het liefst zonder de onderliggende codes

Het zou toch simpelweg in de opmaak van het veld moeten kunnen, of niet?

Lammert

Als we even teruggaan naar de basis: je hebt een veld gemaakt met als eigenschap Datum/Tijd. Deze vul je met:

Standaardwaarde: Year(Date())&Month(date())

Wat hier ontbreekt, is een dagwaarde. Een datum bestaat, zoals je uiteraard wel weet, uit een dag, een maand en een jaar. Je kunt het jaar en de maand alleen niet apart opslaan in een datumveld. Wat je dus opslaat m.b.v. Standaardwaarde is dus: Date().

Je Invoermasker: Invoermasker: 0000/99 gaat dus ook nooit werken, omdat je geen dag toestaat voor je datum. Ik zou dat daarom in zijn geheel weggooien, want het doet verder niks.

Wat je wilt zien in je veld, is Jaar en Datum, dus bij Notatie zou je kunnen kiezen voor "yyyymm". Of dat zinvol is, mag je zelf bepalen, want je slaat nog steeds de volledige datum op; je verandert alleen de weergave van het veld.

Wil je het masker gebruiken, en de getallen opslaan die uit het masker komen, dan moet je de datum dus opslaan in een tekstveld, of een numeriek veld; niet in een datumveld.

Michel

Kayle, sorry natuurlijk access 2002,
en Michel, Ik ga inderdaad op jouw manier de zaak ingeven

Bedankt voor jullie hulp

Lammert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan