• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum automatisch overnemen afsluiten van je werkblad.

Status
Niet open voor verdere reacties.

siguemepro

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2007
Gdmrgn.

ik zou graag de datum automatisch willen overnemen bij het alsluiten van de werkblad en deze invullen op een bepaalde cel.

nu heb ik gekeken naar de video over de datumkiezer maar dit moet je handmating doen en teveel handelingen voor het invullen.

https://www.youtube.com/watch?v=BUbL-WlhbW8

is dit uberhaupt te doen met een marcro?? zoiets van GetTime ?? ;-)

ik heb nu een een tekstknop gemaakt maar daar moet je handmatig de datum inzetten. dit wil ik dus automatisch laten doen bij afsluiten of openen . hoe doe je het bij alleen lezen van het werkblad.

is er een hulpdata base waar deze marcro's misschien te vinden zijn??

graag jullie hulp en alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

gr siguemepro

Bijlagen

Wat bedoel je met het afsluiten van een werkblad?

Is dit de bedoeling bij het openen van het werkblad verschijnt in de blauwe knop de datum en tijd wanneer het
werkboek is opgeslagen let op dit is een stukje vba code dus opslaan als werkblad met macro's

Bijlagen

Wat bedoel je met het afsluiten van een werkblad?

Hoi edmoor, wat ik bedoel is dat wanneer men het werkblad opslaat de datum automatisch word meegenomen in de knop of in een cel veld.

is niet direct nodig om een knop te zien maar wel in een groot lettertype en bold..

grtjes
Siguemepro

Is dit de bedoeling bij het openen van het werkblad verschijnt in de blauwe knop de datum en tijd wanneer het
werkboek is opgeslagen let op dit is een stukje vba code dus opslaan als werkblad met macro's

Hoi loek010,
dit is heel mooi dat je de knop de gegevens kan inbrengen valt ook meteen op.

maar waar is de marco die ik dan kan aanbrengen in mijn officiële werkblad. en hoe te doen.?

als marco had ik naam "datumlstwyz" bedacht ;-)

grtjes
Siguemepro

Je hoeft deze code niet onder een macro te plaatsen dit is een stukje vba code dat in Thisworkbook open event is
geplaatst deze code haalt de datum en eventueel de tijd op van wanneer het excel bestand voor het
laatst is bewerkt en opgeslagen dit werkt automatisch bij het openen en opslaan

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    [COLOR="#FF0000"]Blad1[/COLOR].Shapes("[COLOR="#FF0000"]Datum[/COLOR]").TextFrame.Characters.Text = Format(FileDateTime(ThisWorkbook.FullName), "d mmm yyyy hh:mm")
End Sub

Let wel op dat je in je originele bestand dan de naam Blad1 van je eigen werkblad veranderd in jouw naam,
en de naam van de shape in Datum veranderd

Laatst bewerkt:
Hoi edmoor, wat ik bedoel is dat wanneer men het werkblad opslaat de datum automatisch word meegenomen in de knop of in een cel veld.
Ok, dan bedoel je dus het werkboek, niet een werkblad.

Je hoeft deze code niet onder een macro te plaatsen dit is een stukje vba code dat in Thisworkbook open event is
geplaatst deze code haalt de datum en eventueel de tijd op van wanneer het excel bestand voor het
laatst is bewerkt en opgeslagen dit werkt automatisch bij het openen en opslaan

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    [COLOR="#FF0000"]Blad1[/COLOR].Shapes("[COLOR="#FF0000"]Datum[/COLOR]").TextFrame.Characters.Text = Format(FileDateTime(ThisWorkbook.FullName), "d mmm yyyy hh:mm")
End Sub

Let wel op dat je in je originele bestand dan de naam Blad1 van je eigen werkblad veranderd in jouw naam,

Hoi Willem,

daar ik nog niet echt bedreven ben in VBA heb ik dit gevonden op ons groot internet:

https://support.office.com/nl-nl/ar...-werkmap-1e55959b-e077-4c88-a696-c3017600db44

ik had dus een testblad gemaakt waar ik dus de knop in gezet had en jij dus de vba hebt in gebracht.
nu moet ik dit over brengen naar mijn werkelijk bestand, zie de bovenstaande handleiding.

PS: wat bedoel je met shape veranderen in Datum ??

heb ik dit dan goed begrepen dat ik dus de knop moet maken of kan ik deze bladregel uit het testbestand kopiëren en plakken in mijn nieuw bestand. Hoe gaat de vba code dan mee??

ik ga het even uitproberen. laat weten hoe het gaat of zit ik helemaal fout.
grtjes
Siguemepro

Ok, dan bedoel je dus het werkboek, niet een werkblad.

;-) hoi edmoor, ja de termologie van namen zijn altijd een verrassing. maar ja ik bedoel dus het hele werkboek met al zijn bladen erin.

grtjes
Siguemepro

Inderdaad volg de aanwijzingen zoals in je link naar het groot internet

Daar plaats je de code die ik je heb gegeven in ThisWorkbook, maak een knop zoals in je testbestandje ook in het werkelijke bestand
Geef deze knop de naam Datum zie afbeelding

SharedScreenshot.jpg

in de code staat Blad1.Shapes wijzig Blad1 in de naam van jouw werkelijke tabblad naam dus Blad1 wordt naam jouw tabblad
bv Sheets("Jouw tabbladnaam").Shapes("Datum").TextFrame.Characters.Text = Format(FileDateTime(ThisWorkbook.FullName), "d mmm yyyy hh:mm")

Inderdaad volg de aanwijzingen zoals in je link naar het groot internet

Daar plaats je de code die ik je heb gegeven in ThisWorkbook, maak een knop zoals in je testbestandje ook in het werkelijke bestand
Geef deze knop de naam Datum zie afbeelding

Bekijk bijlage 348444

in de code staat Blad1.Shapes wijzig Blad1 in de naam van jouw werkelijke tabblad naam dus Blad1 wordt naam jouw tabblad
bv Sheets("Jouw tabbladnaam").Shapes("Datum").TextFrame.Characters.Text = Format(FileDateTime(ThisWorkbook.FullName), "d mmm yyyy hh:mm")

Beste Willem,

heel erg bedankt voor je handreiking en oplossing van mijn vraag.:thumb:
nu is mij alles duidelijk
ik ga ermee aan de slag.

ik zal mijn vraag op opgelost zetten.
met vr gr
Siguemepro

De terminologie is niet van mij hoor ;)
Maar bij het verlaten van een werkblad zijn er weer zoveel andere mgelijkheden.
Vandaar dat ik graag de juiste benaming zie :)

Beste Willem,

heel erg bedankt voor je handreiking en oplossing van mijn vraag.:thumb:
nu is mij alles duidelijk
ik ga ermee aan de slag.

ik zal mijn vraag op opgelost zetten.
met vr gr
Siguemepro

Beste Willem,Compileerfout vba.JPG
welke fout heb ik toch gemaakt. ik kan het echt niet zien.
mijn knop heet Datum.
Compileerfout vba bij werkboek..JPG

ik hoor graag van je wat er aan de hand kan zijn.
laat me zien wat ik verkeerd heb gedaan, voor de volgende keer.

grt
Siguemepro

Dat is geen knop maar een Shape (Figuur).

De terminologie is niet van mij hoor ;)
Maar bij het verlaten van een werkblad zijn er weer zoveel andere mgelijkheden.
Vandaar dat ik graag de juiste benaming zie :)

Hoi Edmoor,

zeker is dat van groot belang. ik zal erop letten in het vervolg.
thxs voor het meedenken hoor.
op dit moment help Loek010 mij op weg.

grtjes
Percy

Hallo Percy

er staat boven in ThisWorkbook -1 ik weet niet wat dat is maar haal die regel weg die geeft de compileer fout
zie je afbeelding

Compileerfout vba.JPG

Mooi dat het opgelost is. Voor een eventuele volgende vraag:
Je kan gewoon op de grote blauwe knop 'Reageer op bericht' klikken. Dan quote je geen hele berichten en jezelf quoten lijkt mij al helemaal overbodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan