• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum automatisch van de huidige datum in cel plaatsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArthurvH

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2018
Berichten
8
Goedemiddag,



Ik probeer het volgende voor elkaar te krijgen.

Als ik in Cel A een getal type wil ik automatisch dat in Cel B de datum van de huidige dag komt te staan, en dat dit dan ook blijft staan.

Dus in cel A zet ik 2069709 en dan wil ik dat in Cel B automatisch 4-4-2018 komt te staan.

De getallen zullen altijd variëren maar zullen altijd uit 5 of meer bestaan.


Ik zit nu al ongeveer 2 uur op het internet te zoeken wat de mogelijkheden zijn maar het dicht bij zijnde dat ik ben gekomen is deze formulie =TEKST(VANDAAG();A53).
Als ik hier nu een getal in cel A53 type krijg ik nu in Cel B53 een ander getal te zien. Dit moet dus eigenlijk de datum worden van vandaag. (huidige dag)


kan iemand mij hiermee helpen?
 
Rechts-klik op het werkblad tabje en kies programma-code weergeven. Plak deze code:
Code:
Option Explicit

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Intersect(Target, Me.Range("A:A")) Is nothing Then Exit Sub
    If Target.Cells.Count = 1 Then
        Target.Offset(0, 1).Value = Date
    End If
End Sub
 
Het is misschien niet helemaal exact antwoord op de vraag maar je kunt snel de datum van vandaag in een cel zetten met de toets combinatie CTRL + ";"
 
jkpieterse bedankt dit is precies wat ik bedoelde ja!

kan je mij ook vertellen hoe ik in het zelfde excel bestandje dan ook dit krijg als ik een nieuw getal invoer op Cel F dat ik dan de datum van de huidige dag in Cel G krijg?

Dus als ik in Cel A1 getal 5 invoer krijg ik nu in Cel B1 de datum van vandaag maar 3 dagen later voer ik in Cel F1 een getal in en dan wil ik in Cel G1 de datum van die dag krijgen.
 
De code van jkpieterse uitgebreid met kolom F:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Intersect(Target, Me.Range("A:A")) Is Nothing And _
       Intersect(Target, Me.Range("F:F")) Is Nothing Then Exit Sub
    If Target.Cells.Count = 1 Then
        Target.Offset(0, 1).Value = Date
    End If
End Sub
 
Me lijkt mij overbodig.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Intersect(Target, Range("A:A,F:F")) Is Nothing Or Target.Count <> 1 Then Exit Sub
  Target.Offset(, 1) = Date
End Sub
 
Netjes gecombineerd :thumb:
 
Als je op delete drukt krijg je ook een datum. :p
 
Dan weet je in elk geval wanneer dat is gebeurt :p
 
In dat geval zou ik het zo schrijven. :p

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If not Intersect(Target, Range("A:A,F:F")) Is Nothing and Target.Count = 1 Then Target.Offset(, 1) = Date
End Sub
 
Gewoon je wachtwoord toch?
 
Me weglaten. Hmm.

Altijd gedacht dat Range("A:A") altijd verwijst naar kolom A op het actieve werkblad. In het specifieke geval van het het codevenster "achter" een werkblad blijkt dit niet zo te zijn, dan verwijst de niet gekwalificeerde range automatisch naar het werkblad waar de code in staat.

Zo leren we steeds bij, ook bij ogenschijnlijk simpele vragen :)
 
, dan verwijst de niet gekwalificeerde range automatisch naar het werkblad waar de code in staat.

En dat is in dit geval het actieve werkblad. ;)
Maar dat wist je al.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan