• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum bepalen adhv weeknummers en x-datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
voor een planning wil ik eigenlijk automatisch laten berekenen op welke datum iedere stap in een proces gedaan moet worden.

Hiervoor wil ik een schema met in een kolom per stap de datum dat een bepaalde actie uitgevoerd moet worden.

ik heb in een kolom de x- weeknummers staan. Als stap 1 voor een actie van week 30 op woensdag x-5 gedaan moet worden wil ik graag de datum hebben die daar bij hoort (23-6). En dat als vervolgens de planning wijzigd en week 30 wordt week 32, dat dit ook automatisch overal in de planning/datum bepaling doorgevoerd wordt.

Hoe kan ik dit realiseren?

Niet helemaal duidelijk hoe je het wilt hebben maar stel dat in cel A1 30 staat.
Via de formule...

Code:
=DATUM(JAAR(NU());1;($A$1-5)*7-2)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());1;3))+2

... krijg je de woensdag van 5 weken terug.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

hoi,

ik ben nu pas bezig met de planning en om dit in te voeren.
als nu een datum door het proces in het nieuwe jaar komt te liggen. neemt deze formule dat dan al mee?

ik probeer de functie te begrijpen. Kan je mij de opbouw hiervan uit leggen?

Code:
=DATUM(JAAR(NU());1;($A$1-5)*7-2)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());1;3))+2

met name deze 2 stukjes:
Code:
($A$1-5)*7-2)

en

Code:
NU());1;3))+2

in de bijlage bij dit bericht staat een voorbeeld bestandje van hoe het eruit zou komen te zien.

Er zat een storende fout in mijn formule.
Volgens mij klopt het zo beter.

Code:
=DATUM(JAAR(NU());1;($D5)*7-2)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());1;3))+F5-1

Met vriendelijke groet,

Roncancio

bedankt. Hij doet het inderdaad nu goed!

Zou je de formule ook uit willen leggen voor mij ? Daar leer ik alleen maar weer van.

met name de -2 in het eerste gedeelte,

de ;3 in het tweede deel en de +F5-1 in het tweede gedeelte snap ik zelf nog niet.

bedankt. Hij doet het inderdaad nu goed!

Zou je de formule ook uit willen leggen voor mij ? Daar leer ik alleen maar weer van.

met name de -2 in het eerste gedeelte,

de ;3 in het tweede deel en de +F5-1 in het tweede gedeelte snap ik zelf nog niet.

=DATUM(JAAR(NU());1;($D5)*7-2)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());1;3))+F5-1

Door de datumformule wordt de 1e dag van de week bepaald.
Vervolgens wordt de dag van de week van 1 maart van het huidige jaar bepaald. Deze 2 waardes wordt gebruikt om de 1e dag van de betreffende week te berekenen.
In de F-kolom staat de gezochte dag van de week. Bijv. Vr = 5. Via de 5 van F1 - 1 worden er dus 4 dagen opgeteld bij de 1e dag van de betreffende week, zodat je op vrijdag van die betreffende week uitkomt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

dank je voor de uitleg. En waarom doe je aan het begint na "*7" nog "-2?

Je moet de 2 datumformules in combinatie met elkaar zien.
Door de combinatie kan je de 1e dag van de betreffende week vinden.
Als alternatief kan je de -2 verwijderen en deze in de 2e datumfunctie verwerken.

Dus:
Code:
=DATUM(JAAR(NU());1;($D6)*7)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());1;5))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi,

bedankt voor de uitleg. al snap ik hem nog (steeds) niet.

Ik ben nu verder aan het puzzlen. Om een bruikbaar overzicht te krijgen voor collega's wanneer ze iets moeten doen of opleveren, heb ik dit in een overzicht gezet met kalenderweeknummers.

De formule heb ik aangepast zodat deze een andere waarde meeneemt in de berekeningen. Een voorbeeld staat in de bijlage.

nu wordt er in het overzicht terug gerekend aan de hand van een bepaalde week wanneer iets klaar moet.
daarvoor krijg ik met de huidige formule een datum.

alleen, omdat het bestand zelf niet door heeft dat een bepaalde folder in een nieuw jaar ligt, rekent deze terug naar het begin van dit jaar. Ik wil dus eigenlijk dat het programma doorheeft: he, ik ga over de grens van dit jaar, bij het jaartal moet nu 1 bijgeteld worden.

wellicht allemaal wat wazige uitleg. Hopelijk zegt de bijlage meer.

Boven in de bijlage staan de kalenderweeknummers
in kolom J moeten de folder week nummers komen te staan waar iets van af moet. (in het eerst geval dus folder week 6)
en in kolom I komt de exacte datum te staan dat het klaar moet.

of er iets ingevuld wordt, hangt af van het feit of het folderweeknummer voorkomt in de lijst op blad 2. Daar staan alle weken dat er een uiting uit moet komen

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Bijlagen

ik heb hem doorgerekend nu met jaar nummer toegevoegd.

dus ik krijg als terugkoppeling foldernummer = 6 2011 of 6 2010

op basis van het dag nummer in een week, hoe kan ik hierbij de juiste datum terug halen?

werkt dit hetzelfde als oorspronkelijk de formule voor het bepalen van de datum?

alleen, omdat het bestand zelf niet door heeft dat een bepaalde folder in een nieuw jaar ligt, rekent deze terug naar het begin van dit jaar. Ik wil dus eigenlijk dat het programma doorheeft: he, ik ga over de grens van dit jaar, bij het jaartal moet nu 1 bijgeteld worden.

wellicht allemaal wat wazige uitleg. Hopelijk zegt de bijlage meer.

Boven in de bijlage staan de kalenderweeknummers
in kolom J moeten de folder week nummers komen te staan waar iets van af moet. (in het eerst geval dus folder week 6)
en in kolom I komt de exacte datum te staan dat het klaar moet.

of er iets ingevuld wordt, hangt af van het feit of het folderweeknummer voorkomt in de lijst op blad 2. Daar staan alle weken dat er een uiting uit moet komen

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Dus als een weeknummer niet in blad 2 staat, geldt dit voor een volgend jaar?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

dat klopt. ik nu het volgende al uitgevogeld (zie bijlage)
deze kan ik een heleboel weken doortrekken en dan klopt hij grotendeels voor wat er in 2010 blijft.
als 2011 hieraan toegevoegd wordt, gaat het wel weer fout.

tevens zou in de laatste regel, in week 4 van het nieuwe jaar, een evaluatie genoemd moeten worden voor week de folder van week 52. Omdat 4-4 nul is, is deze denk ik leeg...

ergens in mijn formule berekening gaat het niet goed als hij een jaar hoger moet, en het heeft te maken met het optellen van de weeknummers bij elkaar en dan de test of dit groter is dan 53

voorbeeldbestandje staat nu hier:
http://www.4shared.com/document/GOk8sztp/voorbeeld_helpmij.html

(is te groot om als bijlage hier te uploaden)

dat klopt. ik nu het volgende al uitgevogeld (zie bijlage)
deze kan ik een heleboel weken doortrekken en dan klopt hij grotendeels voor wat er in 2010 blijft.
als 2011 hieraan toegevoegd wordt, gaat het wel weer fout.

tevens zou in de laatste regel, in week 4 van het nieuwe jaar, een evaluatie genoemd moeten worden voor week de folder van week 52. Omdat 4-4 nul is, is deze denk ik leeg...

ergens in mijn formule berekening gaat het niet goed als hij een jaar hoger moet, en het heeft te maken met het optellen van de weeknummers bij elkaar en dan de test of dit groter is dan 53

voorbeeldbestandje staat nu hier:
http://www.4shared.com/document/GOk8sztp/voorbeeld_helpmij.html

(is te groot om als bijlage hier te uploaden)

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je het bestand gebruikt, maar wat je kan doen is om in een cel onderstaande formule te plaatsen die het weeknummer berekend van de laatste dag van het huidige jaar.

Code:
=GEHEEL((DATUM(JAAR(NU());12;31)-DATUM(JAAR(NU()-WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());12;31)-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU()-WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());12;31)-1)+4);1;3))+5)/7)

Je kunt dan in de formules verwijzen naar de betreffende cel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ik zal het proberen uit te leggen wat ik precies zoek. bij ons loopt een proces van bijv. stap a t/m stap e
ieder proces heeft als eindpunt de oplevering van een eindproduct met een vastgesteld week. Deze opleveringen staan in het tabblad 'planning folders'.
Op basis van het week jaarnummer van een folder wordt uitgerekend in welke week een bepaalde stap gedaan moet worden. Hiervoor is het zogenaamde x- moment gedefinieerd. Hierbij rekent hij dan uit in welke kalender week de betreffende stap gedaan moet worden.
Vervolgens hebben we ook meer specifiek een deadline gedefinieerd op een bepaalde dag in de week. Op basis hiervan wil ik de datum van de betreffende kalenderweek hebben. zoals je in de bijlage kunt zien (zie voor update link hieronder), heb ik die er op zich wel instaan.

alleen op het moment dat een folder niet meer in 2010 opgeleverd moet worden, gaat het nu fout in mijn planning. Daar kan het bestand nog geen rekening mee houden. Net als het feit dat de laatste 2 stappen op x+4 gedaan moeten worden. Voor een folder die in week 50 2010 opgeleverd wordt, zou dit betekenen dat dit dus in 50+4 = week 54 = week 2 2011 gedaan moet worden.
Dit lukt mij nu nog niet om hierin voor elkaar te krijgen.

Het bestand rekent nu met de kalenderweken zoals deze in rij 2 staan, en met de x- momenten zoals deze in kolom A staan.
als ik nu als voorbeeld week 33 in rij 2. Dan heb ik kolom M staan het week jaar nummer van de folder die opgeleverd wordt.
In kolom L staat vervolgens de exacte datum dat dit gedaan moet worden in week 33.

dus de punten waar ik nu mee zit zijn:
-hoe krijg ik het bestand zover dat deze door heeft dat er een nieuw jaar begint en dus verder rekent in 2011.

in rij 1 staat het jaar nummer. Zoals je in kolom BB en BC en kolom BF en BG (laatste regel) kunt zien heb ik daar al iets geknutseld, maar dat werkt niet continu. in principe zou het zo moeten zijn dat als 2010 voorbij is, ik de planning gewoon door kan trekken voor 2011, en vervolgens ook voor 2012, en dat bij een wijziging van de oplevermomenten, de planning direct automatisch opnieuw doorgerekend wordt. Dat gedeelte zit er nu in principe wel in doordat er een vert.zoeken gedeelte in de formule is opgenomen die zoekt of een bepaald week jaar nummer in de lijst voorkomt.

hopelijk heb ik het zo duidelijk verwoord. Ik hoor het wel... bedankt in ieder geval voor de hulp!

http://www.4shared.com/document/aPHc7MHP/_2__voorbeeld_helpmij.html

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan