datum conversie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dallandra

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Hoi,
Ik heb het volgende probleem.

In access heb ik een tabel geimporteerd vanuit excel, deze tabel is een standaard tabel waar niets in aangepast kan worden.

Nu is 't zo, in de tabel staat een colom met datums, deze zijn als volgt weer gegeven: yyyymmdd (bvb 20050425). Nu wil ik in een query 2 dingen uit deze colom halen:
1. het jaar
2. het weeknr.

Ik heb geen idee hoe ik te werk moet gaan. :confused:

Wie kan mij helpen?

Dallandra

Dag Dallandra,

Antwoord op vraag 1 is simpel gewoon met
Year([naamtabel])

Vraag 2 is wat moeilijker : Naar mijn weten kan je het weeknummer niet direct oproepen. Ik denk dat je met een omweg zal moeten werken.

Stel dat je eerst aan de hand van de datum het dagnummer kunt te weten komen. Dan volstaat het om dat getal te delen door 7 en af te ronden naar boven (met uitzondering van dag 365 en schrikkeldag 366, die instellen als week 52).

Ik weet dat dit nog geen concrete oplossing is, maar miscchien kan je hiermee verder zoeken.

Hi, je kan dit op volgende manier.

Jaar:Format$([Veldnaam];'YYYY")
Week: Format$([Veldnaam];"ww")

Hoi Rudi,

Je antwoord klinkt erg logisch, maar wat ik ook probeer ik krijg 't niet werkende.

't zal wel aan mij liggen, ben best nieuw hierin allemaal.

Ik heb eerst geprobeerd 't als een expressie in te voeren in de colom, maar dan krijg ik de volgende melding

"De expressie bevat een ongeldige tekenreeks "

Als ik de expressie in de volgende colom invoer krijg ik "# fout".
:confused:

Ik besef me opeens dat de kolom staat aangegeven als "tekst" ipv "datum/tijd", kan ik dit in een query veranderen?

Dallandra

Geplaatst door Dallandra

"De expressie bevat een ongeldige tekenreeks "

Als ik de expressie in de volgende colom invoer krijg ik "# fout".
:confused:

Ik besef me opeens dat de kolom staat aangegeven als "tekst" ipv "datum/tijd", kan ik dit in een query veranderen?

Dallandra

1° Ongeldige tekenreeks. Het zou kunnen, dat je in een query ipv";" een punt of komma moet gebruiken.Dat zijn weer Acces toestanden.

2° Je moet uiteraard een Datum/Tijd notatie hebben, anders zal het niet werken. Je kan dit in je query doen door , in de kolom, rechter muisknop te klikken en eigenschappen->notatie te kiezen. Maar je moet dit uiteraard ook aanpassen in je tabel.

tja, zodra ik de notatie verander in mijn tabel raak ik al mijn informatie kwijt.

Ik begin aardig de moed te verliezen.

In ieder geval bedankt voor de moeite.

:)

Dallandra

Tja, dat is natuurlijk vervelend. Maar als je jaar en week er uit wil distileren, moet je veld datum/tijd zijn. Dus verder kan ik je waarschijnlijk niet helpen.

Je moet een query maken die gebaseerd is op je tabel.

De query moet er dan ongeveer als volgt uitzien:

SELECT year(datumveld), format(datumveld,"ww") FROM JouwTabel;

Als je al een query gebruikt kun je dan even de SQL posten zodat we kunnen kijken wat daar fout aan is?

nog een optie

Toevallig vandaag zoiets aan de hand gehad. Ik had een veld met een datum en tijdvermelding (voor het gemak noem ik dit even [DatTijd]) en dit was een tekstveld.
Misschien niet de mooiste oplossing maar ik heb velden [datum] en [weeknr] aangemaakt. Vervolgens een bijwerkquerie gedraaid waarbij ik de waarde uit [DatTijd] in [datum] en [tijd] gezet heb ( in het veldje wijzigen in re-muis opbouwen en in de bewuste tabel het veldje [DatTijd] selecteren en dubbelklikken of plakken).
Vervolgens heb ik in de velden [datum] en [weeknr] van het type tekst datum/ tijd gemaakt en bij notatie respectievelijk dd-mm-yyyy en ww. Dit gaf mooi de datum en het weeknr. Kijk maar eens bij F1 in het notatieveld dan zie je nog meer formaatjes. Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan