Datum dmv voorwaardelijke opmaak een kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

nwametze

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2009
Dag allemaal.
Ik krijg het (ondanks honderden posts op internet waar veel info in staat) niet voor elkaar.
Ik heb een formulier met gegevens van medewerkers. In dat formulier staan 5 datumvelden. Dit zijn verloopdatums van cursussen.
Ik wil nu graag dat de datum rood wordt weergegeven als deze verlopen is.

Ik heb alsvolgt gehandeld. Ik heb in ontwerpweergave van het formulier de datumvelden geselecteerd. Vervolgens via opmaak - voorwaardelijke opmaak hetvolgende ingegeven:

Voorwaarde 1
Veldwaarde is - kleiner dan - "vandaag"
Daarnaast aangegeven dat de datum dan dik en rood moet worden.

Helaas werkt dit niet. Alle datums worden rood. Of ze nu in de toekomst liggen, of al verstreken zijn. Waar gaat het fout?

...echt, had alles al geprobeerd dacht ik. Inclusief "Date()" en "Datum()".
Blijkt dat het zonder de "" moet. Is dit altijd zo?
In ieder geval bedankt voor het opmerken van mijn fout.

Laatst bewerkt:
Blijkt dat het zonder de "" moet. Is dit altijd zo?
Ja, want tussen dubbele aanhalingstekens 'ziet' Access het als tekst, zonder aanhalingstekens als een functie (en die moet je in dit geval hebben)

Nog een kleine vraag erachteraan.
Ik heb dus die 5 datum velden, waarbij de verlopen datums nu netjes rood worden.
Daarnaast zou ik graag de achternaam van de medewerker rood willen laten worden als er 1 (of meer) van de 5 cursussen verlopen zijn.
Hoe krijg ik dit voor elkaar met de voorwaardelijke opmaak? Ik neem aan dat ik met het maken van de voorwaarde moet verwijzen naar de datumvelden. Ik weet echter niet genoeg van Access om dat te kunnen maken en ik krijg m'n cursus Acces pas begin volgend jaar...

Stel je datumvelden heten Dat1, Dat2, Dat3, Dat4 en Dat5
Stel voor het veld 'achternaam' een voorwaardelijke opmaak in:
* kies voor Expressie
* vul dan in [Dat1]<Date() Or [Dat2]<Date() Or [Dat3]<Date() Or [Dat4]<Date() Or [Dat5]<Date()

Opmerking:
Voorwaardelijke opmaak gebruik je in deze vorm voor 'doorlopende' formulieren
In een 'enkelvoudig' formulier kan dat ook anders worden geregeld.

Laatst bewerkt:
Deze code werkt prima. Nu snap ik ook wat ze met expressie bedoelen. Bedankt.
Ik snap alleen nog even niet wat je met doorlopend en enkelvoudig formulier bedoeld, maar wellicht dat ik dat hier op het forum vind.

Ik heb met de informatie die jullie mij gegeven hebben, het ook voor elkaar gekregen om query's te maken waarin medewerkers met verlopen cursussen uit de tabel gehaald worden.
Ik ga nu proberen om hun 'automatisch' een mailtje te sturen met daarin een waarschuwing dat hun cursus verlopen is/verloopt binnen 2 maanden.

Toch mooi dat ik op een verloren vrijdag hier wat verder mee kom.
Mocht je nog een tip hebben dan hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
Ik snap alleen nog even niet wat je met doorlopend en enkelvoudig formulier bedoeld, maar wellicht dat ik dat hier op het forum vind.

In een doorlopend formulier staat een lijst met records. In een enkelvoudig formulier wordt 1record getoond.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan