• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum en Tijd rekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mderking

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2005
Ik wil graag in mijn excelblad rekenen met verschillen tussen datum en tijd, en deze in een uren aantal (kan meer dan 24 zijn) en minuten aantal (de standard 0 tot 59) weergeven.

Ik ben gewend vanuit PHP te werken met een Timestamp. Een Timestamp is niets anders, dan het exact aantal seconden dat een datum/tijd combinatie zich bevind, na de ochten 0:00, 1 januari, 1900.

Mijn vraag is, hoe kan ik dit in Excel doen. Ik heb al een en ander gelezen over het gebruiken van seriele getallen, maar komt er vooralsnog niet uit.

Bedoeling is het volgende:

A4 is een datum, A5 is de tijd, A6 is een datum, A 7 is een tijd

In A8 moet de "timestamp" of dergelijk komen van de combo A4 en A5, en in A9 moet de timestamp komen van A6 en A7.

Vervolgens wordt A10 het verschil tussen A9 minus A8 (A9 is altijd een groter getal dan A8)

A10 moet weer omgereken worden naar uren en minuten. Vanuit timestamps is het makkelijk. Delen door 3600 en afkappen naar beneden = Uren, verschil minus 3600*urenaantal = overige seconden, delen door 60 afkappen naar benden = minute.

Hoe dit grapje echter in Excel taal eruit moet zien, weet ik niet.

Wie ooh wie kan mijn helpen met deze getallen zooi.

m.v.g,
Mark

Laat maar, ik het het al gevonden.

Gewoon =Som gebruiken voor het copieren van de datum, en dan vervolgens de cell eigenschappen op "nummer" zetten.

Dit serieel getal heeft als getal 1 een Dag. Dus xxxxxxx,yyyy , daarbij is X het aantal dagen, en Y het hoeveelste deel van een dag ( y als 333333 is dus 8:00 sochtens).

Dit getal vermenigvuldigen met 24 * 60 * 60 en dan krijg je wat ik bedoel met een Timestamp, die als voordeel heeft dat er dan geen komma's in voor komen.

m.v.g,
Mark

PS: Reden waarom het eerste niet werkte, is omdat ik een engelse excel met een nederlands boek combineer, en dat loopt toch minder ;-)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan