• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum en tijd scheiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn156

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2008
Zie voorbeeld document:

De kolom G heeft als celeigenschap d-m-jjjj u:mm. De data en tijden wil ik in aparte cellen hebben om hier later een goede draaitabel van te maken.
De gescheidde waarden in de kolommen C en E laten de tijd en datum zien. Echter, de getallen in kolom C tabel II laten zien dat de tijd nog steeds in de datum wordt meegenomen. Dit geldt ook voor de kolom tijd.

Hoe kan ik op simpele wijze de datum en tijd apart in cellen krijgen?

Bijlagen

Beste Martijn,

Datums en tijden zijn in Excel getallen met bijzondere opmaak.
Ik kan je excel 2007 hier niet openen, maar als je de opmaak van de kolommen aanpast, en bij de een de datum laat zien, en bij de andere de tijd, kun je je draaitabel wel maken.

1 = één dag van 24 uur. 0,5 is dan 12:00 uur 's middags
1 = 1 januari 1900. 40070 is dan 14 september 2009.

Groeten,
Richard

Hallo,

Een datum+ tijd is een getal. Het gedeelte voor het decimaalteken is de datum; het gedeelte daarna de tijd.

Als je alleen de datum wilt hebben moet je afronden naar beneden. =AFRONDEN.BENEDEN(getal;1) of =GEHEEL(getal;0)

Als je alleen de tijd wilt hebben moet je het deel achter de komma hebben: =REST(getal;1)

Netjes opmaken en klaar is kees.

PS
Voor tijden wil je misschien nog een stap verder gaan en afronden op hele uren.

Voor de datum zou ik =INTEGER(datum+tijd) gebruiken. Deze is wat simpeler en korter dan afronden.beneden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan