• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum filter creeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefant1981

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2014
Voor een sales rapportage ben ik even aan het stoeien met de datumfilter. Een van de velden die ik wil vullen is Sales 2013 Year to Date. Ik ga nu als volgt te werk:

Voor de datum van vandaag: =TODAY()
Voor dezelfde datum van vorig jaar=TODAY()-365

Nu moet ik de startdatum berekenen van vorig jaar. Dat is 01012013, maar het is een geautomatiseerd rapport en ik wil dus niet dat deze datum er hard in staat en hier kom ik dus niet uit.

Ik kan niet veel wijzer worden uit je verhaal. Misschien een voorbeeldje plaatsen waarin je toont wat je wilt bereiken...

Ik wil een verkoop overzicht maken. Belangrijk is om te zien hoeveel we verkocht hebben van een bepaald item in dezelfde periode vorig jaar.

De periode van dit jaar is bv. 01-01-2014..13-10-2014
De periode van vorig jaar is 01-01-2013..13-10-2013

Ik wil dit niet hard in de formule zetten, want dan moet ik de dagelijks de datum aanpassen. Ik wil dus dat ik in mijn Excel bestand een formule plaatst die aan de hand van de datum van vandaag dit voor mij berekent.

Laatst bewerkt:
Wellicht dat ik je hiermee op het goede spoor breng, want je voorbeeld is natuurlijk nergens op gebaseerd en weet niet wat je 'anker'-punt is voor je datum.
Code:
=DATUM(RECHTS(A4;4);1;1)

Mijn anker punt is de datum van vandaag. De formule die ik daarvoor gebruik is =TODAY()
Om te kunnen weten wat de datum van vorig jaar is gebruik ik =TODAY()-365

Om de datum range te kunnen bepalen moet ik naar mijn idee eerst de begin datum berekenen. Hier kom ik dus niet uit.

Ik heb mijn voorbeeldbestand aangepast in de hoop het te verduidelijken.

Als dat je 'anker'-punt is dan:
Code:
=DATUM(JAAR(VANDAAG()-365);1;1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan