• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum filter draaitabel werkt niet naar behoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

leonhnoel

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2016
Berichten
58
Hallo,

Ik heb een bestand met verschillende regels met data. Deze data wil ik kunnen sorteren/filteren op datum.

Bij de data zelf herkent Excel netjes dat het om datums gaat en groepeert hij per maand en jaar. In de draaitabel doet hij dit echter niet, en nog erger, alles staat elke keer door elkaar als ik nieuwe data invoeg (dit doe ik elke dag).

Wat kan ik doen om de draaitabel te krijgen zoals op het eerste plaatje (gegroepeerd per maand / jaar)? Ik heb de optie 'aantal items per veld dat behouden moet blijven' al op geen staan.

Alvast bedankt,
leonhnoel
 

Bijlagen

  • Goede volgorde Excel.png
    Goede volgorde Excel.png
    19,2 KB · Weergaven: 527
  • Verkeerde volgorde draaitabel.png
    Verkeerde volgorde draaitabel.png
    12,7 KB · Weergaven: 500
Dag Leonhnoel,

In de Draaitabel kun je in het datum veld 'sorteren van oud naar nieuw', dan staan ze al in de juiste volgorde.
Groeperen per maand doet de standaard filter niet, maar je kan wel 'groeperen' mbv slicers (Volgens mij vanaf Excel 2010)

Zie voorbeeld: Bekijk bijlage Draaitabel_met_slicers.xlsx

Greetzzz...
Raf
 
Hallo Raf,

bedankt voor je bericht.

échter, staat bij mij de datum niet in een kolom maar in een rapportfilter.

Hierin wil ik het op chronologische volgorde zien, maar zodra de data verandert (wat elke dag gebeurd aangezien ik de data elke dag leeg en hervul) staat alles door elkaar.

Groet,
leonhnoel
 
Dag Leonhnoel,

Verplaats de datum van rapportfilter naar de kolom (of rij) in je draaitabel.
Druk op het driehoekje vlak naast 'datum' en selecteer 'van oud naar nieuw'
Verplaats de datum terug naar de rapportfilter.

In mijn voorbeeldje (voorgaand bericht) werkt dit perfect!

Als het bij jou niet lukt, plaats even een voorbeeldbestandje, mogelijk ziet Excel jouw 'datums' als tekst...

Greetzzz...
Raf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan