• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum format veranderd automatisch in een cijfer

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikjanneman

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2015
Berichten
13
Ik ben nu data (datums) aan het invoeren in een kolom met als eigenschap 'Datum 1-mrt-2010'. Om de een of andere reden wordt elke keer als ik een datum verander, een cijfer getoond, bijvoorbeeld 42097. In het vak bovenaan waar je kan zien wat er in een cel zit als je hem hebt geselecteerd staat gewoon de datum. Als ik dan celeigenschappen doe en nogmaals het format bevestig komt wel de datum juist in beeld. Iemand enig idee hoe dit zit?excel datum probleem.png
 
Heb je een voorbeeld bestandje? of het bestand zelf voor ons?
 
Excel rekent niet met "jaren", "maanden" en "dagen". Elke specifieke datum heeft een nummer op basis van het aantal dagen ná 1-1-1900. Zodoende rekent excel hiermee en wat je met het veranderen van de celeigenschappen doet is excel de opdracht geven om dit nummer in de datum om te zetten.
 
Heb geprobeerd de kolom te kopieeren naar ander bestand, maar dan staat de datum er ineens goed. Het is echter zo'n omvangrijk bestand met gevoelige gegevens dat ik die niet kan sturen.

Ik heb dit topic http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/405371-celeigenschap-datum-werkt-niet gevonden, dat lijkt het zelfde probleem. Maar de ene oplossing is voor mij niet werkbaar (alles kopieeren naar een nieuwe werkmap) en de andere van robdgr kan ik niet vinden in mijn excel 2007.
 
Selecteer die cellen die een datum zouden moeten weergeven en ga dan via celeigenschappen - Opmaak - Korte datumweergave.

Dan zou de datumweergave correct moeten zijn.
 
Ik bedenk me nu dat mijn antwoord hierboven natuurlijk in geen enkele vorm een antwoord biedt...

Simpelweg wat Cobbe zegt, met de aanvulling om de hele kolom te selecteren (door de cursor op de kolomnamen te houden totdat je cursor een pijltje naar beneden vormt, en dan klikken) en dan zoals Cobbe zegt de celeigenschappen te wijzigen

Wat ik probeerde uit te leggen was dat zowel je getallen als datum eigenlijk de zelfde waarde hebben, alleen staan bij de bovenste data (in je afbeelding) de celeigenschappen op de juiste manier ingesteld
 
Laatst bewerkt:
Ik bedenk me nu dat mijn antwoord hierboven natuurlijk in geen enkele vorm een antwoord biedt...

Simpelweg wat Cobbe zegt, met de aanvulling om de hele kolom te selecteren (door de cursor op de kolomnamen te houden totdat je cursor een pijltje naar beneden vormt, en dan klikken) en dan zoals Cobbe zegt de celeigenschappen te wijzigen

Wat ik probeerde uit te leggen was dat zowel je getallen als datum eigenlijk de zelfde waarde hebben, alleen staan bij de bovenste data (in je afbeelding) de celeigenschappen op de juiste manier ingesteld

Dat heb ik dus al enkele malen gedaan. De gehele kolom geselecteerd en celeigenschap goed gezet. Als ik op een veld ga staan dat dus zo'n raar cijfer weergeeft en ik ga naar celeigenschap, staat deze ook gewoon goed op datum met de juiste notatie.
 
Kan je niet de gehele kolom eens verwijderen en opnieuw invoegen? Misschien is hij door één of andere manier corrupt geraakt.
 
Het is niet meer nodig. Om de een of andere reden werkt het nu wel weer gewoon. Geen idee waarom.

Toch bedankt voor al jullie reacties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan