• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum in excel VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

wtthode

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een weekrooster van 7 dagen, en ik wil het volgende in VBA proberen;

1. messagebox met een begindatum (altijd op een maandag)
2. messagebox hoeveel weken
3. Na het invullen van gegevens (zie voorbeeld), moet een kopie op een ander werkbalk
gemaakt worden (dus een volledige rooster van 7 dagen)
4. dan herhaal de procedure zich weer t/m de ingevoerde hoeveel weken.

alvast bedankt voor jullie medewerking.

WT

Bijlagen

• 1.xls
    1.xls
    13,5 KB · Weergaven: 98
Hallo allemaal,

Ik heb een weekrooster van 7 dagen, en ik wil het volgende in VBA proberen;

1. messagebox met een begindatum (altijd op een maandag)
2. messagebox hoeveel weken
3. Na het invullen van gegevens (zie voorbeeld), moet een kopie op een ander werkbalk
gemaakt worden (dus een volledige rooster van 7 dagen)
4. dan herhaal de procedure zich weer t/m de ingevoerde hoeveel weken.

alvast bedankt voor jullie medewerking.

WT

In bijgevoegd bestand staan 2 knoppen die je vraag beantwoorden.
De knop Via Inputbox toont een inputbox (soort messagebox) waarin de gebruiker aan kan geven welke maandag het rooster moet beginnen. Uitsluitend wanneer er een maandag ingegeven wordt, verschijnt de 2e inputbox.
Hierin kan de gebruiker aangeven hoeveel weken er in het rooster moeten staan.
Vervolgens worden er werkbladen toegevoegd aan het bestand evenredig aan het aantal gekozen weken.
De dagen van de week alsmede de datums van die week verschijnen in het nieuwe werkblad.

De knop Via Menu doet hetzelfde maar iets handiger.
Het toont een menu waarin een kalender-element staat. Hierin kan de gebruiker een maandag kiezen. Het grote voordeel van deze optie is dat de kalender automatisch wordt samengesteld en dat de gebruiker in 1 oogopslag kan zien welke dag er op maandag valt.
Als extraatje zitten er 2 optieknoppen op het menu zodat je kunt kiezen of je een willekeurige dag wilt kiezen of uitsluitend een maandag. Klik je in het laatste geval toch op een andere dag, dan wordt automatisch de maandag van die week geselecteerd.
Verder zit er op het menu een textbox waarin het aantal weken kunnen worden weergegeven.
Klik je vervolgens op "rooster samenstellen", dan wordt het rooster aangemaakt.

LET OP: voor deze optie kan je nodig zijn om Analysis Toolpak te starten.
Dit doe je via EXTRA - INVOEGTOEPASSINGEN - Analysis Toolpak [aanvinken] - OK [klikken].

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Dag Roncancio,

Heel erg bedankt voor je oplossing. Ik heb er heel veel aan gehad.
Alleen heb ik nog een vraagje hierover.
Zolas je i de excel bestand kon zien, elke medewerker krijgt elke week een nieuwe rooster.
Precies zoals jij met de weeknummer heb gedaan, moet ook met de rooster gebeuren.
Deze moet namelijk elke week met 1 regel (rij) naar beneden gaan, en aan de einde van de ingevulde rooster moet ie opnieuw beginnen. kan je mij helpen met dit probleem.
Alvast bedankt voor je hulp

Wilfred

Dag Roncancio,

Heel erg bedankt voor je oplossing. Ik heb er heel veel aan gehad.
Alleen heb ik nog een vraagje hierover.
Zolas je i de excel bestand kon zien, elke medewerker krijgt elke week een nieuwe rooster.
Precies zoals jij met de weeknummer heb gedaan, moet ook met de rooster gebeuren.
Deze moet namelijk elke week met 1 regel (rij) naar beneden gaan, en aan de einde van de ingevulde rooster moet ie opnieuw beginnen. kan je mij helpen met dit probleem.
Alvast bedankt voor je hulp

Wilfred

Het is vrijdagmiddag, in mijn gedachten is het al weekend en ik ben dus niet meer zo helder.
Vandaar dat ik niet precies weet wat en hoe je het wilt hebben. Ik vermoed dat het zo gepiept is.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor je snelle reactie.

een voorbeeld is toegevoegd.

Mvg

Wilfred

Bijlagen

• 1a.xls
    1a.xls
    41,5 KB · Weergaven: 95
Deze moet namelijk elke week met 1 regel (rij) naar beneden gaan, en aan de einde van de ingevulde rooster moet ie opnieuw beginnen.

Kan je dit specificeren, door een voorbeeldje te sturen van hoe het is en hoe het moet zijn want het voorbeeld dat je gestuurd brengt voor mij geen licht in de duisternis. Maar dat kan uiteraard ook aan mijzelf liggen.:p:D

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dag Roncancio,

Ik heb een voorbeeld toegevoegd.
Ik hoop dat het voor jou iets duidelijker wordt, anders hoor ik het wel.
Alvast bedankt voor je genomen tijd en moeite.

Mvg

wilfred

Bijlagen

Ok. Ik heb de functionaliteit uitgebreid.
Bij het opstarten zie je 2 werkbladen:

- Ploegendienst
- Rooster

Ploegendienst toont op de 1e regel de namen van de ploegen. Deze namen kun je naar gelieven uitbreiden, aanpassen, e.d.
Onder elke ploegnaam staan de bijbehorende namen. Om te testen heb ik de namen van ploeg 1 in alfabetische volgorde gezet in ploeg 2 (oplopend) en ploeg 3 (aflopend).
Ook deze namen kun je aanpassen, uitbreiden e.d.

Op het werkblad Rooster staat het werkrooster en 2 knoppen. Ik heb uitsluitend de macro achter de knop via menu aangepast.

Als je op die knop klikt verschijnt er een menu met onder meer een kalenderoverzicht en een kader met keuzelijsten voor ploegen en namen in de ploegen.
Wat is er nu veranderd?

* Je kunt een ploeg kiezen uit de keuzelijst voor ploegen. Deze keuzelijst wordt automatisch aangemaakt met de ploegen uit ploegendienst.
* Je kunt een naam kiezen uit de keuzelijst voor namen. Deze keuzelijst wordt automatisch aangemaakt met de namen uit ploegendienst.
* ALLEEN als de volgende velden zijn ingevuld, gaan de macro verder:

- ploeg
- naam
- aantal weken

* Er wordt een nieuwe werkblad aangemaakt met het rooster uit Rooster.
* Het nieuwe werkblad krijgt als naam: ploegnaam _ datum maandag (bijv. Ploeg 2_11 augustus 2008)
* Het nieuwe rooster wordt ingevuld met de namen uit de ploeg beginnend bij de gekozen naam. Indien het einde van de namenlijst is bereikt, dan gaat de macro bovenaan de lijst verder,
* Bij een nieuwe week wordt er met de volgende naam begonnen.
Bijv.: 3 weken van een ploeg van 4 mensen (A, B, C, D)

Week 1 (beginnend bij B)
B
C
D
A

Week 2
C
D
A
B

Week 3
D
A
B
C

* Elke week krijgt een eigen werkblad met de naam van de ploeg en de datum van maandag van die week bijv.:
- Ploeg 2_11 augustus 2008
- Ploeg 2_18 augustus 2008
- Ploeg 2_25 augustus 2008

Volgens mij heb ik alles besproken wat er is aangepast/aangevuld.
Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Roncancio heel erg bedankt voor je moeite en oplossing.
Het heeft me heel veel geholpen.
Alleen heb ik een vraag.
Klopt het dat het tot 2 weken draait ?
Stel: ik wil voor 4 weken een rooster draaien.
Na week 2 vershuift alleen de datum nog goed, maar de namen verschuiven niet meer.

mvg

Wilfred

Alleen heb ik een vraag.
Na week 2 vershuift alleen de datum nog goed, maar de namen verschuiven niet meer.

mvg

Wilfred

Als het goed is niet.
Ik kijk er even naar.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Alleen heb ik een vraag.

mvg

Wilfred

De fout is inmiddels hersteld.
Dit is de verbeterde versie.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan